اهداف پنج‌گانه از تحرکات اخیر آمریکا در سوریه

اهداف پنج‌گانه از تحرکات اخیر آمریکا در سوریه
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 16:42

تحرکات آمریکا در شمال شرقی سوریه بسیار سوال‌برانگیز است به‌ویژه این‌که آمریکایی‌ها از طریق تشکیل یک گروهک نظامی متشکل از شبه‌نظامیان عشایری در مناطق تحت اشغال‌شان از جمله در الحسکه و دیرالزور، که سرشار از نفت و منابع طبیعی هستند، می‌خواهند به بافت سوریه نفوذ کنند.

العالم- نظرکده

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که تحرکات آمریکا در شمال شرقی سوریه اهداف زیادی را دنبال می‌کند که بارزترین آنها فقط سرقت نفت سوریه نیست بلکه ایجاد قدم‌گاهی برای خود جهت تحمیل شروسط واشنگتن و حضور آن در هرگونه روند حل و فصل سیاسی در سوریه است.

آنها خاطرنشان کردند که در این زمینه هماهنگی‌هایی میان ترکیه و آمریکا انجام می‌شود چرا که بقای نیروهای ترکیه به بقای نیروهای آمریکایی بستگی دارند؛ عاملی که منجر به سردرگمی دولت سوریه و مانع‌تراشی در مسیر پایان یافتن جنگ تروریسم و خروج سوریه از جنگ و حرکتش به سمت بازسازی شده است.

این کارشناسان افزودند، آمریکا در هر منطقه‌ای اشغالگری کند می‌کوشد بستری امن برای خود را از طریق به خدمت گرفتن نیروهای محلی جهت توجیه حضورش و برای مقابله با هرگونه مقاومتی علیه این اشغالگری به‌وجود می‌آورد همان‌طور که در افغانستان و عراق انجام داد و با تشکیل گروهکی حضور اشغالگرانه‌اش در این کشورها را طولانی‌مدت کرده است. اگر چه، این تلاش‌های آمریکایی در سایه مقاومت فزاینده مردمی علیه آن محکوم به شکست است.

در مقابل، ناظران نسبت به اقدام آمریکا برای تولید چنین گروه‌هایی هشدار می‌دهند و در عین حال تأکید می‌کنند که چنین اقدام به صلاح و مصلحت آمریکایی‌ها نیست؛ چرا که سوریه در موقعیتی قدرتمندتر قرار گرفته و بر تروریسم پیروز شده است و در آخرین مرحله نبردش علیه نیروهای تروریستی قرار دارد به‌ویژه این‌که ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه تا شرق فرات و از جمله الحسکه پیشروی کرده است و خیزشی مردمی علیه حضور آمریکایی‌ها در این منطقه شکل گرفته.

از سوی دیگر، کارشناسان استراتژیک اهداف تحرکات این‌چنینی آمریکایی‌ها در شمال سوریه را 5 مورد عنوان کرده‌اند: مقابله با تلاش‌ها برای گسترش نفوذ روسیه، جلوگیری از هرگونه گسترش حضور ایران در صحرای سوریه، مهار ادعایی هرگونه فعالیت‌های نظامی باقی‌مانده‌های گروه تروریستی داعش، مشارکت در پرونده حل و فصل بحران سوریه و در نهایت، استثمار منابع اقتصادی سوریه در این منطقه.

این کارشناسان در ادامه یادآور شدند، ادعای آمریکا مبنی بر مبارزه با داعش برای همگان روشن است؛ چرا که داعش محصول آمریکا است و طی سال‌های گذشته زیر لوای آن فعالیت می‌کرد.

آنها همچنین به پشتیبانی هوایی آمریکایی از عناصر داعشی در دیرالزور و نیز حمایت تسلیحاتی‌اش از این تروریست‌ها، که از طریق بالگردها ارسال می‌شد، اشاره کرده‌اند.

به گفته این کارشناسان، در نتیجه پیشروی ارتش سوریه به شرق فرات در نزدیکی مرزهای ترکیه و به دیرالزور، که چاه‌های نفت در آنجا واقع است و همچنین افزایش حضور روسیه و در تنگنا قرار گرفتن حضور آمریکا، آمریکایی‌ها احساس خطر کرده‌اند و می‌کوشند با ارزیابی مجدد سیاست‌ها و جذب "نیروهای دموکراتیک سوریه"( قسد) و همچنین تشکیل گروهکی متشکل از نیروهای عشایری که تحت نظارت مستقیم خودشان باشند، حضورشان را تثبیت کنند.

نظر شما چیست؟

- آیا آمریکا به منظور مقابله با حضور روسیه و ایران، موفق می‌شود عشایر را علیه آنها به خدمت بگیرند.

- آیا آمریکا می‌تواند از طریق جذب این نیروها، در روند حل و فصل بحران سوریه در آینده مشارکت کند؟

- آیا پروژه آمریکا با این هدف تدوین شده یا این‌که آمریکایی‌ها اهداف دیگری در سوریه دنبال می‌کنند؟

پربیننده ترین خبرها