نخست وزیر لبنان: طرف‌های تحریک‌کننده به آشوب در لبنان شناسایی شدند

نخست وزیر لبنان: طرف‌های تحریک‌کننده به آشوب در لبنان شناسایی شدند
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 20:09

نخست وزیر لبنان بار دیگر اعتراضات مردم به سیاست‌های مسبب فروپاشی اوضاع مالی و معیشتی مردم را طبیعی خواند اما گفت، طرف‌های تحریک کننده برخی معترضان به آشوب، شناسایی شده‌اند.

العالم- لبنان

نخست‌وزیر لبنان گفت که انتفاضه مردم علیه فساد و مفسدان که لبنان را به این وضعیت فروپاشیده رسانده یک انتفاضه طبیعی است، اما آشوب‌های رخ داده در جریان اعتراضات و تلاش برای قرار دادن مردم در برابر ارتش نشانه وجود طرحی بدخواهانه است.

«حسن دیاب» طی نطقی در نشست امروز هیئت دولت لبنان درباره اعتراضات جاری در کشورش گفت: «رفتار ارتش لبنان و نیروهای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی در رعایت نظم و انضباط کاری به رغم چالش خطرناکی که با آن روبه رو هستند، قابل ستایش است و ما امیدواریم که در همین سطح عملکردی خود بمانند، زیرا بالاخره این مردم از ما و فرزندان ما هستند».

به گزارش پایگاه خبری النشره، دیاب بحران مالی و معیشتی فعلی لبنان را پیچیده توصیف کرد و گفت: «مطمئناً واقعیت اجتماعی و معیشتی برای مردم بسیار دشوار است و دولت تلاش زیادی می‌کند تا از شدت این بحران بکاهد و کمک‌های مالی را بین مردم توزیع کند و همچنان به پرداخت کمک‌های چند ماهه به خانواده‌های نیازمند در همه مناطق ادامه می‌دهد و دایره ذی‌نفعان از این کمک‌ها را گسترش می‌دهد».

نخست وزیر لبنان گفت: «فریاد برآوردن مردم طبیعی است وقتی که برای آنها روشن شده که سیاست‌های گذشته منجر به فروپاشی اقتصادی، مالی، اجتماعی و معیشتی شده است، بنابراین عجیب نیست که مردم به خیابان‌ها بیایند و صدایشان را بالا ببرند؛ اما آنچه عجیب است این است که طرف یا طرف هایی درصدد تحریک و سوار شدن بر موج اعتراضات و تخریب وجهه اعتراضات مردمی و به آتش کشیدن کشور است».

دیاب با اشاره به اغتشاشات عده‌ای در جریان اعتراضات شبانه سه روز اخیر در طرابلس و چند منطقه دیگر لبنان گفت: «آنچه اتفاق افتاد یک تخریب نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده علیه نهادهاست و کسانی سعی در فتنه‌انگیزی میان ارتش و مردم را دارند و به طور عمدی خیابان‌ها را به آتش کشیده و تخریب می‌کنند و به دنبال هرج‌ومرج هستند، زیرا از این وضعیت استفاده می‌برند».

نخست وزیر لبنان گفت که گزارش‌های کاملی درباره طرف‌های تحریک کننده به آشوب در اختیار دارد و دستگاه‌های اطلاعاتی اسامی همه افرادی که نهادها، مغازه‌ها و اموال عمومی و خصوصی را تخریب کرده و به آتش کشیدند در اختیار دارد و آنها را تحویل دستگاه قضایی می‌دهد و اگر این طرف‌ها به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه دهند، اسامی آنها را لو خواهد داد.

وی افزود: «ما در حال حاضر به دنبال رفع مسائل مالی، معیشتی و اجتماعی هستیم اما عده‌ای می‌خواهند رنج مردم را بیشتر کنند و می‌خواهند مردم بیش‌تر گرسنه بمانند».

دیاب در پایان گفت: «من اطمینان دارم که لبنانی‌ها نسبت به اتفاقات جاری هوشیار هستند و من امیدوارم که صبر پیشه کنند و به ما کمک کنند تا ما به کسانی که کارشان را از دست دادند و به کمک نیاز دارند کمک کنیم. این روزها روزهای دشواری است اما باید هوشیار باشیم تا این دشوای‌ها را پشت سر گذاریم».

با کاهش ارزش واحد پول لبنان (لیر) در برابر دلار آمریکا مردم مناطق مختلف لبنان دست به اعتراض و تحصن زدند که عمده این اعتراض‌ها در شهر طرابلس است و بیشتر اوقات به خشونت و آسیب به اموال عمومی و خصوصی کشیده می‌شود.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها