ایران و چین همچنان در کانون دشمنی آمریکا

ایران و چین همچنان در کانون دشمنی آمریکا
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 21:43

خبر:

وزیر خارجه آمریکا امروز مجددا تاکید کرد کشورش اجازه نخواهد داد تحریم تسلیحاتی ایران که بناست طی ماه‌های آینده زمانش منقضی شود از اعتبار بیفتد.

تحلیل:

- این جملات پمپئو در حالی بیان می‌شود که بنظر می‌رسد وزیر خارجه آمریکا بروشنی دریافته است از قدرت لازم برای ممانعت از ابطال تحرییم‌های تسلیحاتی ایران برخوردار نیست. به همین خاطر هم هست که تاکید میکند حتی در صورتی که کشورهای دیگر با آمریکا همراهی نکنند کشورش راه‌های جایگزین برای ممانعت از تحقق این مساله را خواهد پیمود.
- همزمان پمپئو بار دیگر اتهام کشورش به چین مبنی بر دست داشتن این کشور در خلق و انتشار ویروس کرونا را تکرار کرد و از پیگیری این مساله خبر داد این در حالی است که بشکلی همزمان این اتهام متوجه آمریکا نیز بوده است و هنوز هیچ منبع صاحب صلاحیتی قطعی بودن اتهام آمریکا به چین را تایید نکرده است.
- آمریکا امیدوار است فشارهای ناشی از کرونا پروژه ناکام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به سرانجام برساند و در عین حال چین را به عنوان اساسی ترین رقیب این کشور به انزوا فرو بفرستد. در همین حال برخی از صاحبنظران بر این گمان هستند که اصرار بر این دشمنی‌ها در شرایط سخت مواجهه جهان با کرونا بی ارتباط با اوضاع نه چندان مناسب داخلی آمریکا و به‌ویژه در شرایط نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور نباشد. دولت ترامپ با تعقیب پروژه "دشمن تراشی" اصرار دارد افکار عمومی داخلی آمریکا را از سویی بر سر دشمنی با کشور یا کشورهایی در ورای مرزهای ایالات متحده بسیج کند و از دیگر سو نگاه ها را از ناکامی های خود در آستانه انتخابات پیش رو منحرف سازد.

پربیننده ترین خبرها