حرکت پامپئو در وقت اضافه

حرکت پامپئو در وقت اضافه
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 19:16

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا از آماده کردن طرحی جهنمی مبنی بر لغو خروج واشنگتن از توافق هسته ای به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای تشدید فشار بر تهران خبر داد.

العالم – درگوشی

این روزنامه 26 آوریل در گزارشی نوشت: پامپئو این طرح پیچیده را مطرح کرده تا آمریکا به عنوان عضو اصلی امضا کننده توافق هسته ای بتواند، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت بین الملل را که پاییز آتی به پایان خواهد رسید، تمدید کند یا راهکار ماشه (تحریم های خودکار) را برای بازگشت تحریم های سازمان ملل فعال کند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: پامپئو پیش نویس قانونی را آماده می کند تا به آمریکا اجازه دهد به عنوان عضوی از توافق هسته ای با ایران که ترامپ از آن خارج شد باقی بماند.

این روزنامه تاکید کرد: این پیش نویس در جدول کاری آمریکا گنجانده شد. زیرا برآوردها بیانگر این است که هر تلاش برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی شورای امنیت بین الملل بر ایران در صورت طرح در شورا احتمال دارد با مخالفت و وتوی روسیه یا مخالفت علنی یا ضمنی چین مواجه شود. به ویژه که روسیه به مقامات امریکا و اروپا اطلاع داده که در صدد از سرگیری فروش سلاح به ایران است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش پس از پرتاب ماهواره نظامی ایران به نام نور و با ادعای نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت بین الملل خواستار تمدید تحریم صادرات سلاح به ایران شد در حالی که روسیه از عدم نقض آن توسط ایران خبر داد و ادعاهای امریکا را بی اساس خواند.

طرح جهنمی پامپئو دارای پیچیدگی و تناقضاتی است زیرا تا زمانی که کشورش یک جانبه از توافق هسته ای خارج شده حق اعتراض به هیچ یک از بندهای آن را ندارد.

پس چگونه پامپئو به بند اجازه به ایران برای خرید سلاح پس از 5 سال از امضای توافق اعتراض خواهد کرد و چگونه کشورش بدون اجرای مهمترین بند آن یعنی لغو تحریم های ایران بدان بازخواهد گشت؟

اما این تناقض را زمانی می توان بهتر دریافت که درخواست ترامپ و تیم حاکم بر کاخ سفید مبنی بر تغییر بند مربوط به تمدید زمان منع خرید سلاح توسط ایران مرور کنیم که هنوز خواهان ضرورت مذاکره با ایران در خصوص این توافق و به ویژه این بند از ان هستند مساله ای که تهران با ان مخالفت کرد و از واشنگتن خواست به توافق هسته ای بازگردد و همه تحریم ها را به عنوان شرطی اساسی برای مذاکره درباره این توافق بپذیرد.

توافق هسته ای، در صورت خروج ایران از آن مبتنی بر امکان فعال سازی راهکار موسوم به ماشه و بازگشت مکانیزم و خودکار تحریم ایران است در حالی که ایران به همه بندهای توافق هسته ای متعهد بوده و ان را اعلا م کرده بنابراین سایر کشورهای امضا کننده که پایبندی خود را بدان اعلام کردند می توانند این راهکار را پیشنهاد دهند نه امریکا که علنا ماه مه 2018 از ان خارج شد.

اگر از خروج آمریکا از توافق هسته ای چشم بپوشیم، تحریم ایران توسط واشنگتن و تهدید همه کشورها به تحریم در صورت نادیده گرفتن آن، این تهدید در نوع خود توافق ها و قطعنامه های تجارت بین المللی و هم چنین قطعنامه شورای امنیت بین المللی را نقض می کند که پس از امضای توافق هسته ای خواهان لغو همه تحریم های ایران شده بود. اما قطعنامه های بین المللی یک چیز و واقعیت چیز دیگری است زیرا بیتشر کشورها از تحریم های امریکا می ترسند و قطعنامه شورای امنیت بین الملل را اجرا نمی کنند.

سوال: تا زمانی که بیشتر کشورها از ترس تحریم های امریکا که در تضاد با قطعنامه شورای امنیت بین الملل است با ایران همکاری نمی کنند چرا پامپئو خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است ؟

بدون شک برخی کشورها مانند روسیه و چین به تحریم واشنگتن علیه ایران هیچ اهمیتی نمی دهند و با پایان دوره مشخص تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 هیچ توجیهی برای ممنوعیت فروش سلاح و تجهیزات و تکنولوژی های نظامی و دفاعی به ایران ندارند .

اما موضوع تمسخرآمیز توجیه و بهانه واشنگتن برای تحریم تسلیحاتی ایران در چارچوب پرتاب اولین ماهواره نظامی به فضاست اتهامی است که به ایران زده و باعث بی ثباتی منطقه دانسته است. اما سوال این است آیا ایران امنیت و ثبات منطقه را برهم زده یا امرکیا و هم پیمانانش؟

چه کسی عراق را اشغال و نظامش را سرنگون کرد وازآن زمان تا الان در ناامنی به سر می برد ؟ایران یا امریکا و هم پیمانانش ؟ چه کسی افغانستان را اشغال کرد و حکومت طالبان را سرنگون کرد و از ان زمان تا الان طعم صلح و ثبات را نچشیده ایران یا آمریکا و هم پیمانانش؟

چه کسی در لیبی جنگ افروزی کرد و نظامش را سرنگون کرد و از ان زمان تا الان در ناامنی به سر می برد ایران یا امریکا ؟ چه کسی گروههای تروریستی در سوریه به وجود اورد و برای تخریب این کشور از هیچ حمایتی دریغ نکرد ایران یا امریکا؟چه کسی یمن را ویران کرد و ساکنان ان را کشت و اواره کرد ایا عربستان مهم ترین هم پیمان امریکا نبود و بدان نظارت نداشت ؟

با وجود همه اینها تلاش های پامپئو هیچ فایده ای ندارد اگر فرض کنیم شورای امنیت بین المللی با درخواست پامپئو موافقت کند،باید قطعنامه ای علیه خود صادر کند.اگر این شورا خود توافق هسته ای را تصویب کرده یعنی خودش نیز ممنوعیت تحریم تسلیحاتی ایران را لغو خواهد کرد چگونه این تصمیم را علیه خود وضع میکند و مانع از فرو ش سلاح بدان می شود؟

تلاش های پامپئو دراین چارچوب و تعرض قایق های ایرانی به کشتی های امریکایی در خلیج فارس فقط به منظور فعال کردن پرونده ایران و استفاده از آن در انتخابات ریاست جمهوری امریکاست به ویژه که پایان تحریم تسلیحاتی ایران در ماهی است که انتخابات آمریکا برگزار می شود. بعید نیست ترامپ تصمیم گرفته باشد برای حفظ آبروی خود به توافق هسته ای بازگردد و بگوید طرح جهنمی علیه ایران داشته است.

*صالح القزويني - العالم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها