پروژه "نئوم"؛ کاخ های مجلل بر ویرانه های منازل سعودی‌ها

پروژه
پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1399 - 18:22

"محمد بن سلمان"، ولیعهد سعودی از اکتبر 2017، به سعودی ها وعده ساخت " طرح قرن" شهر تکنولوژی و تفریحی " نئوم " را داد، ولی با وجود گذشت حدود سه سال، سعودی ها جز تخریب منازلشان و ساخت کاخ های پادشاهی به جای آن در این شهر رویایی، نتیجه ای ندیدند.

العالم - عربستان سعودی

پروژه نئوم به کندی پیش می رود، به استثنای کاخ های عظیم پادشاهی که در مساحت دو میلیون و 350 هزار متر مربع ساخته شده و در اطراف آن، 24 ساختمان برای محافظان و کارگران وجود دارد و این کاخ ها به روش اسلامی و طبق معماری مغرب ساخته شده و به وسیله تونل های زیر زمینی به هم وصل است و همچنین ده باند برای فرود بالگردها ساخته شده است.

بن سلمان اعلام کرده بود که پروژه نیوم، از 12 شهر جدید با استانداردهای جهانی و با تکیه بر تکنولوژی های پیشرفته ساخته خواهد شد و ساخت این پروژه در راستای اجرای اصلاحاتی با هدف ایجاد شغل و تشویق به سرمایه گذاری خارجی و فراهم کردن آزادی های بیشتر برای سعودی ها صورت می گیرد و هزینه آن به 500 میلیارد دلار می رسد.

تصاویری که از این پروژه به دست آمده است، نشان می دهد که هیچ یک از طرح های زیرساختی نیوم، جز کاخ های پادشاهی، اجرایی نشده است.

این کاخ ها بر خرابه های ساختمان هایی ساخته شده که تا اواخر 2017 وجود داشتند و همزمان با آن، اقدام به ساخت آن کاخ ها کردند که در فوریه 2020 به پایان رسید.

این طرح، شامل دو مرحله است که 8 روستا در تبوک در امتداد ساحل دریای سرخ را شامل می شود و مرحله اول، شامل روستاهای شرما، الخریبه، العصیله و قیال است، درحالیکه مرحله دوم، شامل روستاهای المولیح، الصوره، البدع و مقناست.

در روستای شرما که بیشترین خسارت را از این طرح دیده است، فعالیت های مربوط به ساخت و ساز گردشگاه و هتلی در ماه مارس 2018 جنوب روستا آغاز شد ولی ساخت و سازها هنوز به پایان نرسیده است، درحالیکه کاخ های پادشاهی بزرگ و فرودگاهی کوچک ساخته شد و در میان این کاخ ها، کاخی پادشاهی بزرگی به مساحت 31 هزار مترمربع ساخته شده است.

در تابستان 2019، ملک سلمان به همراه هیاتی بلندپایه از شاهزادگان و مشاوران دربار پادشاهی، به منظور تفریح و استراحت به این شهر رفتند.

برخی منابع فوریه 2018 به رویترز گفته بودند که دولت از شرکت های داخلی خواسته بود که پنج کاخ پادشاهی را برای پادشاه و ولیعهد سعودی و اعضای ارشد خاندان حکومتی در ساحل دریای سرخ را در فاصله 150 کیلومتری غرب شهر تبوک بسازند.

به گزارش این خبرگزاری، ساخت برخی از این کاخ ها، دست کم طی چند ماه با هزینه ای که اعلام نشده، طول کشید.

دولت سعودی برخی اراضی و روستاهای مردم را به زور از ساکنان آن ها گرفت و تصاویر نشان می دهد که سرنوشت حدود 4000 واحد مسکونی در هشت روستایی که قرار است طرح نیوم در آنجا اجرا شود، رو به نابودی است.

بر عکس وعده های ولیعهد سعودی مبنی بر اینکه ، شهر "ریویرا" اولین شهر نیوم در سال 2020 ، آماده خواهد شد و بقیه شهرها در پنج سال بعد تکمیل خواهد شد، اما تصاویر نشان می دهد که این شهرها، صرفا جوهری بر ورق است و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

ساکنان این روستاها، که ابتدا خانه ها و منازل خود را از دست دادند، منابع رزق و روزی خود از صیادی و کشاورزی را از دست خواهند داد، همچنین بسیاری از آثار گردشگری که این مناطق دارند، تخریب خواهند شد.

برخی ها از افراد قبیله الحویطات که اراضی آن ها در قالب محدوده پروژه نیوم قرار دارد، به طرح مقامات سعودی برای بیرون راندن آن ها از اراضی اجدادشان اعتراض کردند و گفتند که مقامات به وعده های خود مبنی بر تحویل منازل جایگزین و پرداخت خسارت های مالی عمل نکردند.

"علیاء ابوتایه الحویطی" یکی از اعضای این قبیله و فعال سیاسی مقیم لندن است، گفت که این قبیله، نیوم را طرح ی می دانند که بر خون ها و استخوان های آن ها بنا شده است.

وی به روزنامه گاردین گفت: این طرح، قطعاً به نفع اعضای این قبیله ای که در آن جا زندگی می کنند، نخواهد بود، بلکه به نفع گردشگران و افراد پولدار است.

"عبدالرحیم احمد الحویطی"، مردی از قبیله الحویطات عربستان سعودی است که پس از اعلام دولت سعودی به این قبیله مبنی بر اینکه باید روستا و خانه‌ خود را ترک کرده و آنجا را در راستای اجرای "پروژه نیوم" تخلیه کنند، زیر بار حرف زور نرفت و 13 آوریل گذشته به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی کشته شد.

پربیننده ترین خبرها