دو مرکز پژوهشی آمریکایی خواستار کاهش کمک‌های‌ نظامی آمریکا به مصر شدند

دو مرکز پژوهشی آمریکایی خواستار کاهش کمک‌های‌ نظامی آمریکا به مصر شدند
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 12:05

دو مرکز پژوهشی آمریکایی از واشنگتن خواستند که کمک‌های نظامی خود را به مصر کاهش دهد و همچنین کارشکنی‌های رئیس جمهور این کشور در امور حقوق بشری را نادیده نگیرد.

العالم - مصر

دو مرکز پژوهشی در واشنگتن از دولت آمریکا خواستند که کمک‌های نظامی خود را به مصر کاهش دهد و همچنین از کارشکنی‌های «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در امور حقوق بشری چشم پوشی نکند.

طبق گزارش گزارشی که «میدل ایست آی» آن را منتشر کرده است، حمایت بی‌قید و شرطی که واشنگتن به مصر ارائه می‌کند ممکن است اینطور به اعضای ارشد آمریکا القا کند که آنها در برخورداری از این صلاحیت‌ها حق بیشتری دارند.

در این گزارش نوشته شده است، السیسی انتظار دارد که سطح بالایی از کمک‌های آمریکا را دریافت کند «با وجود آنکه مصر به منافع آمریکا و مسائل مورد اهتمام آن، احترام نمی‌گذارد. همچنین دولت مصر به جای اینکه از این کمک‌ها برای توسعه توانمندی‌های ارتش استفاده کند و منافع امنیت ملی مشترک را تقویت کند، از این کمک‌ها برای جانبداری و نفوذ استفاده کرده است».

نویسندگان این گزارش از آمریکا خواستند که کمک‌های سالیانه خود به مصر را که چیزی بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار است، ۳۰۰ میلیون دلار کاهش دهد تا اینگونه از این پول‌ها در راه اهدفی بشردوستانه و مبارزه با ویروس کرونا استفاده شود.

در این گزارش از دولت ترامپ خواسته شده که در ارتباط با چگونگی توزیع کمک‌ها و شفافیت بیشتری داشته باشد و در صورتی که مصر به کارشکنی‌های خود در امور حقوق بشری ادامه دهد، این کمک‌ها به طور کامل قطع کند.

نویسندگان این گزارش نه تنها دولت ترامپ بلکه دولت‌های پیشین آمریکا را نیز متهم کرده‌اند که در خصوص نقض حقوق بشر در مصر توجه کافی نداشته‌اند و حتی به روابط این دو کشور بُعدی خاص بخشیده‌اند.

در ادامه آمده است که دولت ترامپ بیش از دولت‌های پیشین آمریکا، «رژیم استبدادی» مصر را قبول دارد.

در این گزارش اشاره شده است که عبد الفتاح السیسی پس از آنکه سال ۲۰۱۳ با کودتا به قدرت رسید، تلاش کرده است تا مخالفان سیاسی خود را از میان بردارد.

در ادامه آمده است که کمک‌‌های آمریکا به مصر در تحقق اهداف خود که مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت مرزها بود، با شکست مواجه شده است زیرا حملات نظامی مصر علیه عناصر مسلح با توجه به ادامه حملات مرگبار تروریست‌ها و تلفات جانی ناشی از این حملات، موثر نبوده است.

این گزارش به نقل از «تام مالینوفسکی» عضو کنگره آمریکا و یکی از منتقدان بزرگ قاهره در واشنگتن گفت که ارتش مصر «به هیچ عنوان کارآمدی لازم را در مقابله با فجایع ندارد».

مالینوفسکی می‌گوید: «با وجود خدماتی که مصر از کاخ سفید دریافت می‌کند، در مقابل، به ما هیچ چیز ارائه نمی‌کند؛‌ این آن وضعیت [دلخواهی] نیست که در آن حقوق بشر را با چیزی که باید در خدمت منافع ملی آمریکا باشد، مبادله کنیم. مصر به هیچ عنوان در تحقق اهداف صلح و امنیت سهیم نیست».

در پایان این گزارش آمده است که کمک‌های آمریکا به قاهره باعث نفوذ واشگتن به سیاست‌های السیسی را نمی‌شود تا جایی که مصر به تضعیف منافع آمریکا در منطقه متهم شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها