روابط بحرانی عربستان و آمریکا تهدیدی برای وجود عربستان

روابط بحرانی عربستان و آمریکا تهدیدی برای وجود عربستان
يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 - 20:21

کارشناسان سیاسی از انبوه توهین های آمریکا به عربستان انتقاد کردند.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان سیاسی با اشاره به قدیمی بودن این رابطه اعلام کردند این مساله جدید نیست بلکه به تدریج علنی شده است

کارشناسان سیاسی معتقدند رابطه عربستان بلکه نظام های عربی با امریکا رابطه دنباله روی است متاسفانه این کشورها علیرغم قدیمی بودن نتوانستند شرایط دنباله روی را بهبود ببخشند چه رسد به اینکه استقلال یابند.

آنها تاکید دارند ترامپ در اظهارات خود به کشورهای عربی توهین می کند و به خواسته مقامات عربی در پایان دادن به این روش گوش نمی دهد.

کارشناسان سیاسی معتقدند حمایت امریکا از ال سعود پس از توافق 1954 در کشتی امریکایی کوینسی آغاز و به موجب آن آمریکا متعهد شد از امنیت خاندان سعودی در برابر نفت حمایت کند. این موضوع جدید نیست فقط روش سخنرانی ترامپ و توهین به دولت سعودی جدید است .

کارشناسان سعودی اعلام کردند انگلا مرکل ترامپ را مسخره کرده و به وی مبلغی پرداخت نکرد فرانسه نیز همینطور و به خاطر این درخواست ترامپ را مسخره کرده اند.عربستان تنها کشوری بوده ذلت بار این درخواست را پذیرفت اما پژوهشگران امریکایی معتقدند رابطه عربستان و امریکا رابطه شراکت و نه دنباله روی کردن است اگر چه حتی این رابطه نابرابر باشد .

پژوهشگران امریکایی معتقدند کدورت روابط دو کشور به دلیل خارج کردن موشک های پاتریویت، هیچ تاثیری بر شراکت دو کشور ندارد و ترامپ همواره از ملک سلمان و ولی عهدش با احترام یاد می کند اما برخی سیاستمداران با اعتراض به این دیدگاه،تاکید کردند؛ شراکت یک واژه دیپلماتیک برای سرپوش گذاشتن بر ماهیت این رابطه است به عنوان نمونه عربستان اجازه خارج کردن پاتریوت امریکا از کشورش را از رسانه ها شنیده بدون اینکه هماهنگی در این مورد انجام شده باشد.

پژوهشگران سیاسی افزودند ترامپ عمدا به سلمان بارها توهین می کند که یک بار نحوه سخن گفتن خود با ملک سلمان و درخواست پول از وی را مطرح کرد که این نمایش به نمایش مضحکی در رسانه ها تبدیل شد .

کارشناسان سیاسی معتقدند بن سلمان وارد بازی خطرناکی شده است زیرا امریکا از عربستان خواسته تولید نفت خود را کاهش دهد که اگر این در خواست را اجرایی کند در برابر بازارهای قدرتمند روسیه که صادرکننده سلاح است ، ضرر خواهد کرد و بدین ترتیب عربستان با بحران روبرو خواهد شد.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند بحران کنونی عربستان ؛ خطرناکترین بحران از زمانی است که آل سعود حکومت را به دست گرفته و در صورتی که این دولت سیاست های خود را تغییر ندهد این بحران تهدیدی ماهیتی برایش به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها