درگیری منطقه ای بر سر حفظ اسلام سیاسی + فیلم

پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 13:48

دکتر "هدی رزق"، کارشناس لبنانی مسائل منطقه و بین الملل گفت که درگیری منطقه ای بین دو محور عربستان و امارات در یک سو و ترکیه و قطر در سوی دیگر، هدفی جز ابقای "اسلام سیاسی" ندارد. کما اینکه علاوه بر سیاسی و نظامی، ابعاد اقتصادی هم دارد و اهداف و نتایج مشخصی را دنبال می کند.

العالم - جهان اسلام

هدی رزق در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم با اشاره به درگیری این دو محور گفت که در این درگیری محور ترکیه و قطر بر محور عربستان و امارات چیره شده است.

وی خاطرنشان کرد که محور ترکیه و قطر امروز تأثیر قابل توجهی در جهان عرب دارد به خصوص که ترکیه امروز حامی اسلام سیاسی سنی از جمله اخوان المسلمین است.

وی تصریح کرد که هدف از این درگیری صرفا حفظ اسلام سیاسی است نه برتری و قدرت؛ مخصوصا که آمریکا سعی دارد وانمود کند که به خاطر عربستان و امارات با هر چیزی در منطقه که رنگ و لعاب اسلامی داشته باشد، مخالف است.

این کارشناس تصریح کرد که ترکیه سعی می کند اسلام سیاسی را زنده نگه دارد و به همین دلیل در میان توده ملت های عرب منطقه که معتقد به اسلام سیاسی هستند، محبوبیت دارد. این بخش از مردم که خود را قربانی برخی نظام های حاکم می دانند، ترکیه را حامی و نماینده خود تصور می کنند. از این زاویه، این کشور خطری برای عربستان و امارات محسوب می شود.

هدی رزق در این مصاحبه تصریح کرد که امارات هم از نفوذ اخوان المسلمین در قدرت می ترسد و هم از توسعه طلبی ترکیه. در این بین از آنجه که حکومت مصر با اخوان المسلمین درگیر است، امارات از مصر حمایت می کند و لیبی را هم حیاط خلوت خود می داند و نگران حمایت ترکیه از دولت وفاق است – که به اعتقاد امارات در اختیار اخوان المسلمین است -.

وی خاطرنشان کرد که این درگیری علاوه بر ابعاد سیاسی و نظامی، ابعاد اقتصادی هم دارد.

ترکیه می تواند ادعا کند که امارات چشم به یمن جنوبی و جزیری سقطری دارد و می کوشد جهان عرب را دچار فروپاشی کند اما خود نیز همین اندازه در فروپاشی و انهدام جهان عرب نقش دارد. بر این اساس می توان گفت که هدف هر دو محور، قدرت نمایی و سلطه جویی است لذا در انی مورد هیچ فرقی با هم ندارند اگر چه ی کوشند همدیگر را رسوا کنند اما نتیجه از پیش مشخص است.

پربیننده ترین خبرها