دولت افغانستان روند آزادی زندانیان طالبان را متوقف کرد

دولت افغانستان روند آزادی زندانیان طالبان را متوقف کرد
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 19:20

دولت افغانستان اعلام کرد تا آزادی کامل یک‌هزار زندانی دولتی، هیچ یک از زندانیان طالبان آزاد نخواهند شد.

العالم _ آسیا

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد دولت افغانستان روند آزادی زندانیان گروه طالبان را تا آزادی کامل یک هزار زندانی نیروهای دولتی از زندان‌های این گروه، متوقف کرده است.

«جاوید فیصل»، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان امروز (پنج‌شنبه، 25 اردیبهشت) گفت: «تا زمانی که طالبان تمامی زندانیان ما (نیروهای دولتی) را آزاد نکنند، ما مجبور نیستیم که با وجود خشونت‌های طالبان، زندانیان‌شان را آزاد کنیم.»

فیصل تأکید کرد که دولت افغانستان در قبال آزادی زندانیان این گروه هیچ «توافق» و «تعهدی» ندارد.

به گفته او، طالبان از روی عمد می‌خواهد روند آزادی زندانیان دولتی را با تأخیر روبه‌رو کنند تا بدین ترتیب روند صلح با ناکامی مواجه شود.

سه روز پیش (دوشنبه، 22 اردیبهشت) فیصل در یک نشست خبری گفته بود که طالبان 171 نفر را از زندان‌های خود آزاد کرده‌اند. از این میان به گفته او، تنها 105 نفر نیروهای امنیتی و دفاعی هستند.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود در صورتی که این گروه به تعهدات خود عمل می‌کردند، باید تاکنون دست‌کم 200 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آزاد و برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آماده می‌شدند.

براساس گفته‌های او، در تناسب پنج در برابر یک باید در برابر هر پنج زندانی طالبان، یک زندانی دولتی نیز از سوی طالبان آزاد شود، در غیر آن روند آزادی زندانیان از سوی دولت افغانستان نیز متوقف خواهد شد.

گروه طالبان اما امروز اعلام کرد که تاکنون در 12 مرحله 276 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌اند. دولت افغانستان اما گفته که تعداد زیاد آنان غیرنظامیان هستند. طالبان در جواب افزوده که فهرست زندانیان دولت ناقص است.

دولت افغانستان هم در 12 مرحله یک‌هزار زندانی گروه طالبان را از زندان‌های 28 ولایت این کشور آزاد کرده‌اند.

آزادی زندانیان طالبان و دولت افغانستان در توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در قطر امضا شد، مطرح شده بود. قرار بود پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد شوند، اما این روند بنابر دلایلی تاکنون تکمیل نشده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها