آیا تشکیلات خودگردان گزینه‌های عملی برای مقابله با اشغالگری جدید دارد؟

آیا تشکیلات خودگردان گزینه‌های عملی برای مقابله با اشغالگری جدید دارد؟
شنبه 27 ارديبهشت 1399 - 12:59

کابینه جدید رژیم صهیونیستی پس از ادای سوگند قانونی به سمت اعلام طرح خود در خصوص اشغال بخش‌های زیادی از کرانه باختری پیش می‌رود، آیا تشکیلات خودگردان گزینه‌های عملی برای مقابله با این اشغالگری جدید دارد؟

العالم- فلسطین اشغالی

کابینه جدید رژیم صهیونیستی با توافق «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود و «بنی گانتز» رئیس حزب «آبی-سفید» تشکیل شده که اساس این توافق اشغال بخش‌های بیشتری از کرانه باختری است، امری که اجرای آن باعث تنش‌های شدید در منطقه و فلسطین خواهد شد.

در همین حال گزینه‌های تشکیلات خودگردان فلسطین برای مقابله با این طرح صهیونیستی تحت حمایت آمریکا که در چارچوب طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» است،

متخصصان امور رژیم صهیونیستی بر این عقیده هستند که تشکیلات خودگردان تقریبا هیچ گزینه‌ای برای مقابله با طرح اشغالگری جدید ندارد و هیچ طرح فلسطینی نمی‌تواند مانع اجرای این طرح شود.

این کارشناسان می‌گویند که با وجود دودستگی بین فلسطینیان و انفصال بین کرانه باختری و نوار غزه، فرصت تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ وجود ندارد و رژیم صهیونیستی از این دودستگی برای ترویج طرح خود بهره‌برداری می‌کند.

«مخیمر ابوسعده» تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با وبگاه «إرم نیوز» گفت که طرح اشغال بازتاب‌های میدانی، سیاسی و امنیتی خطرناکی دارد حال آنکه تشکیلات خودگردان هیچ گزینه‌ای برای مقابله با آن ندارد.

ابوسعده تصریح کرد که تهدید تشکیلات خودگردان برای لغو توافقنامه‌های امضاشده با اسرائیل فایده چندانی نخواهد داشت چرا که اسرائیل از سال‌ها قبل از این توافقنامه‌ها شانه ‌خالی کرده است و این توافقنامه‌ها تنها برای فلسطینیان الزام‌آور باقی مانده در نتیجه اعلام مخالفت یا خروج از آن به منزله اعلام انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین است.

ابوسعد همچنین گفت که تشکیلات خودگردان توان خروج از توافقنامه‌های امضا شده یا اعلام انحلال این تشکیلات را ندارد چرا که عواقب ناگواری خواهد داشت که از جمله آن توقف حمایت‌های مالی خارجی و طرح‌های بین‌المللی و نبودن نهادی به عنوان نماینده ملت فلسطین است.

تشکیلات خودگردان به فکر گزینه‌های دیگر باشد

«أحمد رأفت» تحلیلگر سیاسی نیز گفت که تشکیلات خودگردان بایستی به فکر گزینه‌های جدی‌تر و تأثیرگذارتر باشد و تنها به محکوم کردن اکتفا نکند.

وی بر ضرورت یافتن گزینه‌هایی که اسرائیل را به توقف اجرای این طرح وادار سازد، تأکید کرد و گفت که بهترین راهکار تلاش برای پایان دادن به دودستگی است که استفاده از ظرفیت گروه‌های مقاومت و توان آن را تقویت کرده و جلوی طرح‌های اشغال جدید را خواهد گرفت.

او همچنین بر ضرورت اقدام برای احیای نقش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) و اهمیت نقش مردمی و نافرمانی مدنی تأکید کرد.

رأفت اظهار داشت که رهبری فلسطین باید دست به اقدامات پیشدستانه در سطح محلی، بین‌المللی و عربی بزند که از جمله این اقدامات ایجاد مجتمع‌های فلسطینی در مناطق در معرض تهدید برای الحاق و نیز حمایت از کشاورزان در منطقه الأغوار و اختصاص بودجه برای جبران خسارت‌های آن است.

از سوی دیگر «حسام الدجنی» تحلیلگر سیاسی نیز گفت که بهترین راهکار برای مقابله با این طرح اسرائیل، اعتباربخشی مجدد به وضعیت سیاسی و میدانی در کرانه باختری و نوار غزه است که از طریق شانه‌ خالی کردن تشکیلات خوگردان از توافقنامه اوسلو و اعطای مسئولیت کامل اداره امورات روزمره فلسطینیان به رژیم صهیونیستی امکانپذیر است.

او افزود که تشکیلات خودگردان فلسطین بایستی برای توقف اشغال کرانه باختری به شورای امنیت، سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا مراجعه کرده و تهدیدات مربوط به انحلال این تشکیلات را اجرایی کند.

الدجنی همچنین شکایت از رژیم صهیونیستی به دادگاه جنایی بین‌المللی و ضرورت هماهنگی فلسطینی-عربی و مشخصا با اردن و تهدید برای لغو توافقنامه صلح اردن و این رژیم را مورد تأکید قرار داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها