العربی الجدید بررسی کرد: ابعاد «درگیری بزرگ» با رژیم صهیونیستی؛ آیا اردن، عمل به معاهده «وادی عربه» را متوقف می‌کند؟

العربی الجدید بررسی کرد: ابعاد «درگیری بزرگ» با رژیم صهیونیستی؛ آیا اردن، عمل به معاهده «وادی عربه» را متوقف می‌کند؟
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 10:46

پس از اعلام تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری، پادشاه اردن تأکید کرد که در صورت حصول چنین امری، درگیری بزرگی بین اردن و این رژیم صورت خواهد گرفت؛ این درگیری گمانه‌زنی‌های بسیاری را به همراه داشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته گفت که مناطق «یهودا» و «السامره» (کرانه باختری) محل تشکیل «امت یهود» است و وقت آن فرا رسیده تا «قانون اسرائیل» در آن اجرایی شود.

نتانیاهو با این ادعاها نشان داد که به انتقادهای اتحادیه اروپا نسبت به تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به مردم و خاک فلسطین هیچ توجهی ندارد و به هشدارهای ژنرالهای بازنشسته رژیم صهیونیستی نسبت به خطر این اقدام برای امنیت ملی این رژیم، اهمیتی نمی‌دهد.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن جمعه گذشته تأکید کرد که اگر الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی صورت گیرد، باعث «درگیری بزرگی» بین این رژیم و اردن خواهد شد. ولی نتانیاهو نشان داد که به این تهدید نیز هیچ اهمیتی نمی‌دهد؛ زیرا مسئولان آمریکایی اعلام کردند که الحاق دره‌ها و شهرکهای صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، تصمیمی است که بر عهده مسئولان این رژیم است.

روزنامه العربی الجدید –چاپ لندن- به بررسی «درگیری بزرگ» اردن و رژیم صهیونیستی و تمامی گزینه‌های پرداخته است که اردن در اختیار دارد و گزارش داد، اگر منظور، خارج کردن سفیر اردن از تل‌آویو باشد، باید گفت که «امان» طی پنج سال گذشته، سه بار دست به این کار زده است و این اقدام، اعتراضی به رفتار رژیم صهیونیستی محسوب نمی‌شود.

اگر دولت اردن بخواهد ارتباطات خود را با کابینه رژیم صهیونیستی کاهش دهد، باید گفت که این مسئله فعلا وجود دارد و روابط دوجانبه بین طرفین، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

مسئله بعدی، تعلیق رسمی این روابط است که این تعلیق نیز، زمان‌بَر خواهد بود. یا اینکه اردن، عمل به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درخواهد آورد و پادشاه اردن، تصمیمی فراتر از این خواهد گرفت؟

العربی الجدید ادامه داد، به آسانی نمی‌توان به چنین پرسشی پاسخ داد یا پیش‌بینی کرد، ولی قطع به یقین، تصمیم‌سازان اردن پس از محاسبه تمامی هزینه‌ها در همه سطوح، این تصمیم را خواهند گرفت؛ به ویژه اینکه آمریکا نیز به این تصمیم واکنش نشان خواهد داد و اردن نخواهد توانست از کمک سالانه واشنگتن به مبلغ یک میلیاد و 200 میلیون دلار، بی‌نیاز باشد.

به گزارش این روزنامه، اگر دیپلماسی فعال اردن در تماس با اروپا، روسیه و سایر کشورها برای تقویت موقف مخالف با اقدامات رژیم صهیونیستی انجام شود، که این مسئله مشهود است و قابل ستایش، ولی مسئله اینجاست که حقوق بین‌الملل بدون قدرت نظامی یا برخورداری از حمایت سایر قدرتهایی که بتوان به آنان تکیه کرد، جز تحقیر، چیزی برای کشور درخواست کننده به همراه نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، اگر اردن در سطح حقوقی تأکید کند که معاهده صلحی که با رژیم صهیونیستی امضا کرده، در مرزهای مشخص بوده، نه مرزهای دیگر، خواهد توانست به موفقیتهایی برسد و چنین اقدامی، از ابزارهای بسیار ضروری یک اقدام دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی است.

این روزنامه خاطر نشان کرد، اگر اردن گزینه‌های خود را تنوع بخشد و همه آن را در شرایط کنونی آزمایش کند و به عنوان نمونه، به صورت یکجانبه عمل به معاهده وادی عربه را متوقف کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ قطعا این تصمیم، یا حمایت گسترده مردم اردن مواجه خواهد شد و این کشور را به سمت انتخاب پرهزینه «خودکفایی» سوق خواهد داد؛ مسئله‌ای که طی چهار سال گذشته، مردم اردن، بارها خواستار این مسئله بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، احتمالا، این اقدام، همان درگیری بزرگ بین اردن و رژیم صهیونیستی است. آن گونه که نخبگان اردنی ادعا می‌کنند، عمل نکردن به معاهده وادی عربه، اقدام انتحاری نیست؛ زیرا همین افراد، پس از امضای این معاهده، ادعا می‌کردند که چنین معاهده‌ای عواید زیادی برای اردن خواهد داشت، ولی مردم این کشور، به جز مرارت و تلخی، چیزی از این معاهده ندیدند.

اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ صلح موسوم به وادی عربه را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی در خصوص روابط دو طرف تأکید شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها