20 ژوئن؛ موعد امضای توافق صلح در سودان اعلام شد

20 ژوئن؛ موعد امضای توافق صلح در سودان اعلام شد
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 11:17

کمیته میانجیگری جنوب سودان با ارائه یک جدول زمان‌بندی شده از مذاکرات میان دولت و جبهه انقلابی، 20 ژوئن آتی را موعد امضای توافق صلح در این کشور اعلام کرد.

العالم - آفریقا

کمیته میانجیگری جنوب سودان، بیستم ماه ژوئن آینده را موعد امضای اولیه توافق صلح میان دولت سودان و جبهه انقلابی و روز 18 می کنونی (دوشنبه امروز) را زمان آغاز مذاکرات درباره قضایای ملی اعلام کرد.

به نوشته پایگاه خبری «العربی الجدید» نوشت: کمیته میانجیگری سودان جنوبی یک دستور کار و جدول زمان‌بندی شده آماده کرده است که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود و تا 19 ژوئن آتی ادامه خواهد یافت و طی آن تکلیف بسیاری از پرونده‌های باقی‌مانده از جمله پرونده قضایای ملی روشن می‌شود اما نشست‌ها در تعطیلات عید فطر متوقف خواهد شد.

این در حالی است که مذاکرات میان دولت و جبهه انقلابی در ماه‌های اخیر دارای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بود اما مذاکرات با گروه‌های مسلح و جنبش مردمی- شمال- شاخه «عبدالعزیز الحلو» همچنان از روز نخست به دلیل پافشاری این جنبش بر پیشنهاد اجرای نظام سکولار متوقف شده است و جنبش آزادی‌بخش سودان به ریاست «عبدالواحد محمد نور» مذاکرات را به طور کلی تحریم کرد.

جبهه انقلابی و ائتلاف جنبش‌های مسلح، با دولت «عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان می‌جنگیدند که مهمترین این جنبش‌های مسلح، جنبش مردمی بخش شمال به ریاست «مالک عقار» و جنبش آزادسازی سودان به ریاست «مینی آرکو ومیناوی» و جنبش عدل و برابری به ریاست «جبریل ابراهیم» بودند.

پیشتر، دو طرف درباره حضور افراد تحت تعقیب مقابل دادگاه کیفری بین‌المللی و در رأس آنها، «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع در چارچوب یک توافق فراگیر و تقسیم منابع و املاک و توافقاتی ویژه درباره مرکز و شمال و شرق سودان توافق‌هایی حاصل کرده بودند.

پایگاه خبری «سودان تریبون» نیز نوشت: کمیته میانجیگری سودان جنوبی (جوبا)، دیروز اعلام کرد که توافق اولیه صلح سودان میان دولت سودان و جبهه انقلابی در ۲۰ ژوئن امضاء خواهد شد.

به اعلام این کمیته، از ۱۸ تا ۲۰ می جاری، دو طرف درباره قضایای ملی رایزنی خواهند کرد و نشست‌ها در تعطیلات عید‌فطر متوقف می‌شود. ۲۷ می تا ۲ ژوئن نیز به مذاکرات امنیتی با دولت درباره پرونده دارفور اختصاص یافته است.

بنا بر این گزارش، در روزهای سوم و چهارم ژوئن آینده، نیز یک روز درباره قضایای مربوط به پرونده دارفور و دولت و روز دیگر درباره مسائل مربوط به دو منطقه النیل الأزرق وجنوب کردفان رایزنی خواهد شد.

بر اساس این جدول زمان‌بندی شده، از ۵ تا ۱۱ ژوئن آینده، پیش‌نویس توافق‌نامه از سوی کمیته فنی مشترک شامل کمیته میانجیگری و دولت سودان و جبهه انقلابی و شرکای صلح تدوین می‌شود.

روزهای ۱۲ تا ۱۹ ژوئن نیز برای بازبینی و بررسی این توافق‌نامه از سوی کمیته فنی ویژه‌ای که شامل کمیته میانجیگری، دولت سودان، جبهه انقلابی و شرکای صلح است، در نظر گرفته شده است و روز ۲۰ ژوین آینده، توافق اولیه صلح میان دولت و جبهه انقلابی امضا خواهد شد.

«احمد محمد تقد» مذاکره کننده ارشد در پرونده دارفور گفت: این جدول زمان‌بندی شده به منظور تاکید به تمامی طرف ها مبنی بر تحقق توافق نهایی در نزدیک‌ترین زمان ممکن، ارائه شده است تا مذاکرات بدون مشخص شدن زمانی مشخص، رها نشود.

درباره نحوه این مذاکرات به ویژه در سایه تدابیر امنیتی، تقد گفت که این مذاکرات از طریق ویدئو کنفرانس ادامه می‌یابد و انتظار می‌رود که پس از تعطیلات عید فطر از سر گرفته شود.

مذاکرات جوبا بر روی چند پرونده متمرکز است که عبارتند از دارفور، جنوب کردفان، نیل الارزق، شرق سودان، شمال سودان و مرکز سودان.

برقراری صلح در سودان یکی از مهمترین پرونده‌های مطرح بر روی میز دولت «عبدالله حمدوک» طی دوران انتقالی است که از 21 آگوست آغاز شد و به مدت 39 ماه تا آغاز انتخابات ادامه یافت و طی آن قدرت میان نظامیان و مخالفان تقسیم شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها