مسأله فلسطین؛ از نکبت 48 تا امید 79

مسأله فلسطین؛ از نکبت 48 تا امید 79
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 12:50

پس از "نکبت"، (روز شکست فلسطین در نبرد با رژیم صهیونیستی) 1948، بسیاری از فلسطینی ها تصور می کردند خیلی زود به خانه برمی گردند. اما با گذشت 70 سال، هر روز در کشورهای میزبان بیش از گذشته احساس ناامیدی و سرخوردگی می کنند. در سال 1979 امید تازه ای به بازگشت در دل آنها زنده شد.

العالم - تحلیل روز

عوامل بسیاری باعث "نکبت" فلسطینی ها شدند که برخی از آنها داخلی و برخی مربوط به جهان عرب و برخی بین المللی بود. از این میان خیانت جهان عرب، بیشترین نقش را در ضایع شدن حقوق فلسطینی ها و از دست رفتن بسیاری از دستاوردهایی داشت که اگر سیاست های خیانت آمیز عرب ها نبود می توانست بزرگتر هم باشد.

در سال 1979 امام خمینی قدس سره آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد. این دعوت پس از چهل سال که مسأله فلسطین را به جهان شناساند، هنوز هم پابرجاست.

از سال 48 تا سال 79 مسأله فلسطین یک سره شاهد شکست های پی در پی بوده است اما با پیروزی انقلاب اسلامی، و تحویل سفارت خانه ای زمانی در اختیار رژیم صهیونیستی بود به فلسطین، امید و اعتماد به آرمان فلسطین بازگشت.

از سال 79 تا 2020 نیز اتفاقات بسیاری از توافق های صلح با رژیم صهیونیستی گرفته تا توسعه شهرک های صهیونیست نشین تا معامله ترامپ و طرح نابودی کامل مسأله فلسطین رخ داده است. که بدترین آنها، سازش شرم آور برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و تخریب مقاومت و ملت فلسطین از سوی رسانه های وابسته است.

در بیست سال گذشته تلاش ها برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین چندین برابر شده است؛ همزمان ایران نیز زیر شدیدترین تحریم های آمریکایی و غیر آمریکایی بوده است. شاید برخی تصور کرده اند که با این ترفند می توانند مسأله فلسطین برای همیشه از بین خواهد رفت و برخی فکر کرده اند که ایران دست از پایبندی خود به آرمان فلسطین بر می دارد. در حالی که پایبندی ایران به مسأله فلسطین و مشروعیت حقوق فلسطینی ها یک حقیقت ثابت است و به همین دلیل هم هست که مقاومت فلسطین می داند که هیچگاه حمایت طبیعی ایران از آرمان فلسطین را از دست نخواهد داد.

امسال با توجه به محدودیت های موجود در بسیاری از کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا و منع تجمع در میادین و خیابان ها برای حفاظت از سلامت مردم، مسلمانان سراسر جهان به یاد خواهند داشت که امسال مراسم روز جهانی قدس از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صورت خواهد گرفت.

در واقع مواضع صریح و روشن و ثابت نویدبخش احقاق حقوق فلسطینی هاست و در سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت روز جهانی قدس که جمعه آینده برگزار می شود، به روشنی ثبات و اصالت و امید را برای مسأله فلسطین به وضوح می توان دید.

  • حسين الموسوی

پربیننده ترین خبرها