واکنش منفی سازمان ملل به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری

واکنش منفی سازمان ملل به طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری
پنج‌شنبه 1 خرداد 1399 - 08:38

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه در مخالفت با طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی گفت این اقدام ضربه مهلکی به روند صلح خواهد بود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

نیکلای ملادینف روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که به صورت مجازی و با موضوع مساله فلسطین برگزار شد، افزود: هرگونه اقدام یکجانبه در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را برای بازگرداندن اسرائیل و فلسطین به میز مذاکره تضعیف ‌کند.

وی ادامه داد: همه طرف‌ها باید سهم خود را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو در حفظ چشم‌انداز راه حل ۲ دولت در راستای پارامترهای بین‌المللی مورد توافق، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل انجام دهند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه اضافه کرد: این تلاش‌ها باید به سرعت آغاز شوند. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد. اقدامات یکجانبه غیرسازنده نباید باعث تعیین سرنوشت فلسطینیان و اسرائیلی‌ها شود که تفرقه را محکم و دستیابی به صلح را ناممکن می‌سازد.

ملادینف همچنین به تصمیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان دادن به توافق‌ها با رژیم صهیونیستی و آمریکا اشاره کرد و گفت: الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل نقض جدی قوانین بین‌المللی و ضربه مهلکی به راه حل ۲ کشور است.

وی تاکید کرد این همچنین می‌تواند درهای مذاکرات تازه را ببندد و تلاش برای پیشبرد صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید کند.

واکنش فلسطین به الحاق، "فریاد ناامید کننده برای کمک (و) فراخوانی برای اقدام فوری" نسلی از رهبران فلسطینی است که از زمان توافقنامه اسلو در واشنگتن در سال ۱۹۹۳ تا کنون، برای دولت کامل آماده می‌شوند.

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه که قرار است روز پنج شنبه با محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات فلسطین دیدار کند، اظهار کرد: رهبری فلسطین تهدیدآمیز نیست. آنها خواستار اقدام فوری برای حفظ چشم‌انداز صلح است.

ملادینف تصریح کرد: هر تصمیمی را که جوانان فلسطینی‌ها و اسرائیلی برای آینده اتخاذ کنند، وظیفه ما جلوگیری از خشونت و حفاظت از فرصت صلح است.

وی از شورای امنیت خواست به مخالفت آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با الحاق یکجانبه بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی بپیوندند و گفت: نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم اسرائیل درباره مساله الحاق، دارای تفرقه شده‌اند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در فرایند صلح خاورمیانه همچنین از روسیه ، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواست تا سریعا پیشنهادی ارائه دهند که بتواند نقش واسطه‌گری خود را به عهده بگیرد و برای پیشبرد چشم انداز صلح با کشورهای منطقه همکاری کند.

ملادینف افزود: اسرائیل باید تهدیدهای الحاق را کنار بگذارد و رهبری فلسطین باید بار دیگر با همه اعضای چهار جانبه همکاری کند. همه باید نقش خود را انجام دهند.

وی همچنین به شیوع کووید-۱۹ در فلسطین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، اوضاع روی زمین همچنان تحت تسلط همه گیری کووید-۱۹ است مقامات فلسطین و اسرائیل با وجود افزایش تنش‌های سیاسی، همچنان به هماهنگی تلاش‌های خود برای محدود کردن شیوع ویروس کشنده و در عین حال بازگشایی اقتصاد ادامه دهند.

این مقام سازمان ملل متحد افزود: با این حال، در حالی که فلسطینی‌ها همان شوک و عدم اطمینان را همچون سایر نقاط جهان تجربه می‌کنند، دولت آنها- خودگردان فلسطین– نمی‌تواند همچون این آژانس‌ها به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت پاسخ دهند.

پربیننده ترین خبرها