واکنش فعالان سعودی به عفو جنجالی قاتلان خاشقچی

واکنش فعالان سعودی به عفو جنجالی قاتلان خاشقچی
جمعه 2 خرداد 1399 - 20:11

تصمیم پسران خاشقچی برای عفو قاتلان او، که طی بیانیه‌ای در توییتر اعلام شد، بحث و جدل‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است.

العالم- عربستان سعودی

"صلاح خاشقچی" یکی از پسران" جمال خاشقچی" در بیانیه‌ای در توییتر، با اشاره به عید فطر از بخشش قاتلان پدرش خبر داده است.

او با نقل بخشی از قرآن گفته است: "کسی که ببخشد خداوند به او پاداش می‌دهد. از همین رو ما پسران جمال خاشقچی شهید، آنان که پدرمان را کشتند می‌بخشیم و پاداش‌مان را از خداوند می‌گیریم."

در واکنش به این تصمیم عفو، "یحیی عسیری" فعال معارض سعودی، که در تبعید به‌سر می‌برد، در توییتر نوشت: "قضیه قتل خاشقچی، خانوادگی یا شخصی نیست و از روی اشتباه نیز انجام نشده است.. ، مقام‌های سعودی خاشقچی را به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌ خود کشتند."

فعالان و معارضان به تصمیم دادگاه عالی عربستان سعودی، که در تاریخ 1435/03/25 درخصوص ماهیت قتل غیله ( که در آن قاتل، مقتول را فریب داده و در موضعی مخفیانه او را به قتل می‌رساند) و مجازات عامل آن صادر شده است، اشاره کرده‌اند که به موجب آن، عفو قاتل جایز نیست و حق عمومی در آن بر حق شخصی ارجحیت دارد.

این فعالان همچنین بخشنامه قضایی تمامی دادگاه‌ها درباره ساز و کار حکم در قتل غیله را منتشر کرده‌اند.

فعالان تأکید کرده‌اند که این جنایت "قتل غیله" است و در آن عفو از سوی اولیای دم قابل قبول نیست.

گزارش‌ها حاکی‌ست که صلاح خاشقچی پیش از این با" محمد بن سلمان" ولیعهد پرنفوذ عربستان دیدار کرده و گفته به نتایج تحقیقات حکومت عربستان اطمینان دارد.

"خدیجه چنگیز" نامزد جمال خاشقچی، گفته هیچ کس حق بخشش قاتلان او را ندارد.

جمال خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر 2019 برای تکمیل مدارک ازدواجش به کنسولگری کشورش در استانبول رفت و مامورانی که از قبل از عربستان به ترکیه رفته بودند، طبق نقشه‌ای از پیش آماده شده، او را به طرز وحشیانه‌ای کشتند.

ریاض نخست این ماجرا را به کلی تکذیب می‌کرد، اما پس از آن که دولت ترکیه جزئیاتی از قتل را فاش کرد و همچنین یک فایل صوتی مرتبط را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غربی گذاشت، عربستان ناگزیر به اذعان به نقش ماموران حکومتی در قتل شد. بسیاری در کشورهای غربی و همچنین آمریکا محمد بن ‌سلمان را در این ماجرا مسئول می‌دانستند. در حالی‌که ریاض مدعی است قاتلان جمال خاشقچی یک گروه خودسر از ماموران اطلاعاتی بودند.

پربیننده ترین خبرها