ناوگان چهارم آمریکا در اولین ماموریتش در رویارویی با کشتی‌های ایران شکست خورد

ناوگان چهارم آمریکا در اولین ماموریتش در رویارویی با کشتی‌های ایران شکست خورد
چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 10:02

دو کشتی ایرانی با به چالش کشیدن ایالات متحده و تصمیمات و تهدیدهای رئیس‌جمهوری این کشور، وارد بنادر ونزوئلا شده است.

العالم - ایران

به گزارش العالم، این اقدام ایران چالشی برای ناوگان چهارم آمریکا و نیز چالشی برای تحریم‌هایی محسوب می‌شود که دولت واشنگتن بر بنزین اعمال کرده است.

کشورهای اروپایی از تهدیدهای کاخ سفید علیه کشتی‌های ایرانی غافلگیر شدند و دلیل این غافلگیری این است که تهدیدها آمریکایی دزدی دریایی واقعی است در زمانی ‌که استقرار کشتی‌های جنگی آمریکا تضمینی برای ناوبری جهانی عنوان می‌شود.

ورود کشتی‌های ایرانی به ونزوئلا، با توجه به این‌که نماد چالش است، موفقیتی بزرگ به‌شمار می‌رود؛ ایران بزرگ‌ترین آزمایش برای ناوگان چهارم آمریکا، که ماموریتش در کارائیب و آمریکای جنوبی است، ایجاد کرد. پنتاگون فعالیت در ناوگان چهارم را بعد از نفوذ چین و روسیه در آمریکای لاتین، ازسر گرفت به‌ویژه روسیه که پایگاه‌های محرمانه در ونزوئلا دارد.

مداخله نظامی آمریکا علیه کشتی ‌های ایرانی اولین امتحان واقعی برای این ناوگان بوده و این مداخله به دلیل عدم تمایل پنتاگون به پیروی از کاخ سفید از یک سو، و از سوی دیگر به دلیل حضور نیروهای دریایی آمریکا در شمال اروپا در مانورهایی که به منظور اعمال فشار به روسیه برگزار می‌شود، اتفاق نیفتاد. ترس و هراس پنتاگون از واکنش ایران در خلیج‌فارس را باید یکی دیگر از عوامل عنوان کرد.

شاید یک ضربه نمادین دیگری که ایران به ایالات متحده وارد کرد این است که ایران صادرکننده بنزین شده است در حالی‌که این کشور تا همین چند سال پیش بنزین تولید نمی‌کرد بلکه به دلیل تحریم‌های تحمیلی علیه آن، مقادیری بنزین وارد می‌کرد. ولی بعد از تشدید محاصره و تحریم‌ها، تهران از اوایل تابستان 2018 در بنزین به خودکفایی رسید و صادرات به خارج را شروع کرد و ونزوئلا به عنوان اولین ذی‌نفع از این تلکنولوژی ایرانی شده است.

پربیننده ترین خبرها