مرحله دوم توافق بازگشایی بزرگراه بین‌المللی «ام-4» در سوریه اجرایی شد

مرحله دوم توافق بازگشایی بزرگراه بین‌المللی «ام-4» در سوریه اجرایی شد
چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 13:33

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» خبر داد که در مرحله دوم توافق بازگشایی بزرگراه بین‌المللی «ام-4»، عملیات نظامی در شمال شرق سوریه متوقف می‌شود.

العالم - سوریه

مرحله دوم توافق بازگشایی بزرگراه بین‌المللی موسوم به «ام-4» وارد فاز اجرایی شد.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- با اعلام این خبر، گزارش داد، بر اساس مرحله دوم توافق روسیه و ترکیه، گروه‌های تروریستی وابسته به آنکارا هفت کیلومتر از جبهه‌های «تل تمر» و «ابوراسین» در شمال حسکه (شمال شرق سوریه) عقب‌نشینی خواهند کرد.

منابع آگاه به دیدبان گفتند که بر اساس این توافق، مقرر شده است که هر گونه عملیات نظامی در این منطقه به صورت کامل متوقف شود.

به گفته این منابع، توافق ترکیه و روسیه «بدین معناست که نیروهای دموکراتیک سوریه، نقشه تسلط میدانی جدید را پذیرفته‌اند». نیروهای دموکراتیک شبه‌نظامیان کُرد وابسته به آمریکا هستند که آنکارا به همراه عناصر وابسته به خود در شمال سوریه ، علیه این عناصر عملیاتهای زیادی انجام داده است.

مسیر بین‌المللی ام-4 در پنجم خرداد ماه جاری به صورت رسمی بازگشایی شد؛ مسیری که شمال شرق سوریه را به غرب و مناطق مرکزی این کشور متصل می‌کند.

این در حالی است که تروریستهای وابسته به ترکیه در منطقه «رأس العین» (شمال شرق سوریه) 80 کیلومتر از این بزرگراه را در اشغال خود دارند.

مقرر شده است که این بزرگراه به تردد شهروندان و حمل‌ونقل تجاری اختصاص داده شود. یک مسوول نظامی روس پیشتر گفته بود که بود که قرار است گشتی‌های روس به جز روزهای جمعه، گشت‌زنی داشته باشند تا مانع از هر گونه تنشی در این مسیر شوند.

از هفت ماه پیش، یعنی زمانی ترکیه عملیات خود موسوم به «چشمه صلح» را در منطقه شرق فرات علیه شبه‌نظامیان کُرد، آغاز کرد، این مسیر از حسکه تا رقه و حلب مسدود بوده است.

بزرگراه ام ۴ شرق رود فرات را به مرز عراق متصل می‌‌کند این بزرگراه از شهر لاذقیه و مشرف به دریای مدیترانه آغاز می‌شود و با وورد به غرب ادلب مسیر خود را تا شرق ادامه داده و در شهر «سراقب» به بزرگراه «ام ۵» متصل می‌شود. این بزرگراه سپس با عبور از استان‌های حلب و رقه تا مرز عراق در شمال شرق سوریه امتداد می‌یابد.

مسیر ام-4 و ام-5

«ولادیمر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» در شهریور ماه سال گذشته در شهر «سوچی» در توافقی با موضوع آتش‌بس در استان ادلب، تعهد دادند که تا پایان سال ۲۰۱۸، امنیت ترانزیتی در بزرگراه‌های «ام ۴» (حلب-لاذقیه) و «ام۵» (حلب-حماه) را تأمین کنند.

این توافق بعدها نقض شد و با نقض مکرر آتش‌بس از سوی تروریست‌های جبهة النصره، ارتش سوریه عملیات بزرگ جنوب ادلب را آغاز کرد و پیشرویهای بسیار مهمی به دست آورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها