وقتی کرونا، ترامپ و نژاد پرستی همدست می‌شوند

وقتی کرونا، ترامپ و نژاد پرستی همدست می‌شوند
شنبه 10 خرداد 1399 - 21:28

خبر:

در واکنش به تظاهرکنندگان خشمگین در چند ایالت آمریکا و به ویژه در مقابل کاخ سفید ترامپ به جای دلجویی از آنان بر حجم تهدیداتش افزود.

تحلیل:

- در حالی که این نوع ابراز انزجار و اعلام خشم از رفتارهای نژاد پرستانه در آمریکا مسبوق به سابقه است و البته در عمل اساساً و همواره بی نتیجه مانده و می‌ماند اما توصیه های ترامپ به تشدید خشونت در مقابل معترضان در نوع خود کم نظیر است.
- اینکه در معرفی آنچه در این روزها در آمریکا می‌گذرد از چه واژه یا مفهومی باید استفاده کرد محل بحث جدی است. اما چنانچه اراده شود شود به سبک خود ترامپ و مسئولان آمریکایی آن را معرفی کرد بایستی از عبارت "بحران" و نه "اعتراض" بهره جست، بحرانی که رییس جمهور را بر آن می‌دارد تا با شدیدترین عبارات تظاهرکنندگان را تهدید کند، حرکت حق طلبانه ایشان را برنامه ریزی شده معرفی کند و بالاخره بگونه ای از تمهیدات اتخاذ شده برای مقابله با آنان سخن گوید که گویی در میدان جنگ با دشمنی سرتاپا مسلح جبهه گرفته است.
- ترامپ در حالی که با کارنامه ای خالی در سیاست خارجی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری می‌رفت همواره برخود می‌بالید که در عرصه سیاست داخلی و به ویژه در عرصه اقتصاد از پشتوانه عظیم مردمی برخوردار است. این درحالی است که شوک های اقتصادی ناشی از کرونا به دولت آمریکا از یکسوو تحولات و ناآرامی‌های این چند روز در آمریکا در واکنش به قتل یک سیاهپوست این فرضیه توام با اطمینان را با چالشی جدی مواجه کرد.
- در حالی که پیش از این مردم آمریکا نژاد پرستی را یکی از تهدیدات اجتماعی-فرهنگی کشورشان محسوب می‌کرند و تاچند روز پیش کرونا را جدی ترین آسیب و تهدید فراروی آمریکا می‌دیدند اما حالا باید برای "سه گانه ای" از نژاد پرستی، کرونا و ترامپ نسخه ای درخور بپیچند. هر چند معالجه نژاد پرستی و کرونا هنوز لاعلاج است و نمی‌توان تاریخی دقیق برای غلبه بر آن معین کرد اما گویی معالجه مرضی بنام ترامپ و غلبه بر ویروسی بنام دونالد ترامپ از دردسترس ترین داروها و درمان‌ها برخوردار است و آن دارو و درمانی نیست جز انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر پیش رو.

پربیننده ترین خبرها