آیا اتفاقات آمریکا حاصل طرز تفکر ترامپ است؟

آیا اتفاقات آمریکا حاصل طرز تفکر ترامپ است؟
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 21:20

در نقاط مختلف آمریکا تظاهراتی همراه با خشونت و اغتشاشاتی در اعتراض به کشته شدن یک آمریکایی افریقایی تبار به دست نیروی پلیس در شهر مینیاپولیس صورت می گیرد.

العالم ـ آمریکا

در 25 ایالت از جمله فیلادلفیا و اتلانتا و کنتاکی منع آمد و شد اعلام گردید. گارد ملی به واشنگتن احضار شد تا مانع تجمع مردم در اطراف کاخ سفید شود. درگیری هایی میان معترضان در پشت دیوارهای دفتر ریاست جمهوری به وقوع پیوست.

کارشناسان امور آمریکا بر این باورند که نژادپرستی در اندیشه و رفتار اجتماعی و فرهنگی سفید پوستان ریشه کرده است. سفید پوستان همچنان خود را آقا و سرور می دانند و گمان می کنند که همانند نیاکان خود حق دارند تا سیاه پوستان را فقط به صرف تفاوت در رنگ پوست و نژاد و زبان مورد قتل و آزار وشکنجه قرار دهند؛ زیرا در ذهن آنها اینگونه نقش بسته شده است که این سیاه پوستان از نوادگان همان کسانی هستند که پدرانشان آنها را به بردگی کشیدند.

ناظران تاکید می کنند که مساله فقط مربوط به ترامپ نمی شود بلکه به گذشته فرهنگی آمریکا باز می گردد. برخی از اوضاع جامعه آمریکا اینگونه برداشت می کنند که مسائل به سمت یک جنگ داخلی پیش می رود که موجب از هم پاشیدگی آمریکا خواهد شد اما در خصوص رییس جمهور آمریکا تحلیلگران سیاسی می گویند که وی امروز از یک بحران واقعی رنج می برد این بحران سبب شد تا ترامپ تا بیشتر در عرصه سیاسی دچار سردرگمی شود. آنها به برخی اظهارات سیاسی عجیب و مضحک ترامپ استناد می کنند.

تحلیلگران می گویند که با شیوع ویروس کرونا و شکست سازمان بهداشت آمریکا در کنترل این ویروس و اقدامات آمریکا به سمت درگیری سیاسی با برخی از کشورها و دشمنانش در سطح منطقه ای و بین المللی، مساله کشته شدن مرد افریقایی تبار آمریکایی مطرح شد تا بر وخامت اوضاع بیفزاید.

ناظران تاکید می کنند که ترامپ با مسائل و پرونده های متعددی روبرو خواهد شد که بسیار بزرگتر از مساله کشته شدن یک آمریکایی افریقایی تبار خواهد بود؛ اما این مساله ابعاد گسترده ای پیدا کرد و می تواند با یک سخنرانی ترامپ حل شود؛ و پیش بینی می شود که ترامپ این بار سخنان دیگری غیر از تشویق به قتل تظاهرکنندگان مطرح کند.

کارشناسان می گویند که انتخاب اوباما به عنوان رییس جمهور، سبب شد تا محافظه کاران راست گرای مسیحی ایده ورود یک سیاه پوست به کاخ سفید را نپذیرند و نکته دوم آن است که با به قدرت رسیدن ترامپ این نگاه نژادپرستانه شدت گرفت زیرا او خود به نژادپرستی تشویق می کرد.

کارشناسان امور آمریکا می گویند که نظام آمریکا و نهاد پلیس آکنده از افرادی نژادپرست است حتی برخی اطلاعات حاکی از آن است که اغلب کسانی که به دستگاه پلیس محلق می شوند دارای تمایلات نژادپرستانه هستند و به دنبال منبع قدرتی برای اجرایی کردن این تمایلات خود هستند.

پربیننده ترین خبرها