توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در خصوص گفت‌و‌گوی راهبردی با عراق

توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در خصوص گفت‌و‌گوی راهبردی با عراق
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 17:30

سفیر واشنگتن در بغداد مدعی شد که گفت‌و‌گوی راهبردی آمریکا با عراق با هدف از میان برداشتن تهدیدهای پیش‌روی این کشور صورت می‌گیرد.

العالم _ آمریکا

«متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد امروز (یکشنبه) با انتشار ویدئویی در خصوص گفت‌و‌گوهای راهبردی عراق و آمریکا که قرار است در نیمه ماه آتی میلادی برگزار شود، توضیحاتی ارائه کرد.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، او گفت که در هفته‌های آتی هیأت آمریکایی به طور مفصل در خصوص اینکه توافق استراتژیک چگونه می‌تواند تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و علمی را در برگرفته و صرفا به حوزه امنیتی محدود نباشد. به گفت‌و‌گو خواهد نشست. (منظور وی از توافق استراتژیک، توافق سال ۲۰۰۹ است که منجر به همکاری‌های امنیتی و خروج نیروهای آمریکا از عراق شد).

سفیر آمریکا در عراق در خصوص بخش اقتصادی این گفت‌و‌گوها گفت که در سفارت آمریکا کارگروهی برای جلب هیأت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آمریکایی به عراق و به اصطلاح کمک به این کشور در حیطه انرژی تشکیل شده است و بخش سیاسی نیز بزودی از برنامه‌های خود در راستای «حقوق بشر» و «عدالت» رونمایی می‌کند.

متیو تولر همچنین گفت که سفارت آمریکا در بغداد، دفتر ویژه‌ای نیز برای امور پناهندگان و آوارگان و بازسازی خانه‌ها، مزارع، مدارس و زیرساخت‌ها در تمامی عراق دایر کرده است.

وی به فعالیت‌های فرهنگی این سفارتخانه نیز اشاره کرد و گفت: «نسل آینده عراقی‌ها بزودی از بخش فرهنگی سفارت ما بهره خواهند برد. ما سالانه صدها دانشجوی عراقی را به آمریکا در چارچوب برنامه تبادل اعزام می‌کنیم.»

سفیر آمریکا در عراق در پایان گفت: «همانطور که مشاهده می‌کنید شراکت ما با عراق صرفا در حیطه امنیتی نیست و ما با امیدواری به سوی گفت‌وگوی استراتژیک با هدف همکاری در جهت توسعه روابط و از میان بردن تهدیدات پیش روی عراق حرکت می‌کنیم».

با این حال «عباس صروط» از نمایندگان کمیسیون امنیت و دفاع عراق گفته است که محور اصلی گفت‌و‌گوهای راهبردی با آمریکا، مسائل نظامی و امنیتی است.

«مصطفی الکاظمی» پیش از این در گفت‌و‌گوی تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در خصوص آمادگی برای آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن بحث و رایزنی کرده بود.

گفت‌و‌گوی عراق و آمریکا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و دو توافق از آن به دست آمد؛ توافق اول به همکاری‌های استراتژیک و دوم به خروج نیروهای آمریکایی از عراق منجر شد»؛ توافقاتی نیز میان وزارتخانه‌های دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوهای پیش رو به تکمیل تعهدات دو جانبه نیز خواهد پرداخت.

فارس

پربیننده ترین خبرها