ايا رييس جنوبی های يمن در عربستان در حصر خانگی است؟

ايا رييس جنوبی های يمن در عربستان در حصر خانگی است؟
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 21:03

العالم _ یمن

خبر:

برخی منابع یمنی از بازداشت عیدالروس الزبیدی رییس شورای انتقالی یمن در عربستان خبر می دهد.

تحلیل:

- متعاقب به نتیجه نرسیدن توافق ریاض و بعد از اینکه مجلس انتقالی جنوب در یمن اعلام خودمختاری کرد درگیری های بسیار شدیدی میان مجلس انتقالی به نمایندگی امارات و نیروهای هادی با پشتیبانی سعودی درگرفت. دعوت از عید الروس الزبیدی به ریاض در واقع با هدف نجات توافق ریاض و حصول راه حلی مرضی الطرفین میان نمایندگان و در واقع جنگجویان نیابتی امارات و سعودی صورت گرفته است و بدیهی است که الزبیدی پیش از اعتماد به ریاض با ضمانت امارات راهی سعودی شده است.

- اگرچه حبس نخست وزیر قانونی لبنان یعنی"سعد حریری "پیشتر در ریاض اتفاق افتادده است بدیهی است که طولانی شدن سفر عیدروس به ریاض احتمال حبس خانگی او را در سعودی تقویت کند این درحالی است که سعودی مصلحت خود در یمن را در عدم درگیری با امارات از یک سو و جنوبی های یمن که حالا ادعای خودمختاری را در لیست مطالبات خود قرارداده اند جستجو می کند. سعودی اگر چه هیچ شانسی برای غلبه بر انصارالله یمن ندارد و البته و به شکلی کلی امیدواریش را به حاکم کردن مجدد هادی بر یمن از دست داده است اما تجزیه یمن را به عنوان آخرین تیر برای انتقام از ملت نافرمان یمن (به زعم سعودی) در ترکش خود نگاه داشته است و از اسباب تحقق این مساله عدم درگیری با جنوبی های یمن است.

- گفته می شود دلیل تاخیر در بازگشت رییس شورای انتقالی یمن به این کشور متوجه اختلافات فی مابین الزبیدی و ریاض در نجات توافقنامه ریاض است. در حالی که عید الروس خواهان اولویت دادن به توافق سیاسی و تعیین تکلیف حاکمیت در جنوب یمن است مسئولان سعودی بر اولویت دادن به مسائل امنیتی و اعلام ارامش و آتش بس پای می فشرند. اینکه در نهایت دست برتر در این توافق جدید از آن کدام طرف باشد را آینده روشن خواهد کرد اگر چه دست سعودی ها به شکلی جدی زیر سنگ جنوبی ها قرار دارد و همه شواهد و قراین دست پر بازگشتن عید الروس از مذاکرات ریاض را محتمل تر معرفی می کند.

پربیننده ترین خبرها