تاکید مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای بر لزوم توقف حملات حفتر

تاکید مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای بر لزوم توقف حملات حفتر
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 16:38

دو مقام ارشد ترکیه‌‌ای و آمریکایی طی تماس تلفنی بر لزوم توقف حملات تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی و همچنین تسریع تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه تاکید کردند.

العالم - لیبی

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (سه‌شنبه) به صورت تلفنی با «رابرت اُبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کالین و اُبرایان در این تماس تلفنی درباره مسائل مختلفی از جمله تحولات اخیر در سوریه و لیبی، مقابله با ویروس کرونا، مبارزه با تروریسم و همچنین تظاهرات اخیر در ایالات متحده رایزنی کردند.

بر این اساس، دو مقام بر لزوم توقف حملات «غیرقانونی» تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی به سرکردگی «خلیفه حفتر» علیه دولت وفاق ملی لیبی تاکید کردند.

ارتش ملی لیبی مستقر در شرق به فرماندهی خلیفه حفتر از آوریل ۲۰۱۹ حملات همه جانبه‌ای را برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی آغاز کرده که تا کنون ناکام مانده است و با مقاومت نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی به رهبری «فایز السراج» مواجه شده است.

کالین و اُبرایان همچنین با اجماع روی لزوم تسریع در روند تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه، خواستار تداوم آتش‌بس در منطقه کاهش تنش ادلب واقع در شمال غرب سوریه شدند.

به نوشته آناتولی، کالین همچنین تجربیات ترکیه در مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار آمریکا گذاشته و دو طرف لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه در حوزه سلامت را مهم دانستند.

این دو همچنین مسئله کشته شدن یک سیاهپوست زیر زانوی پلیس آمریکا و تظاهرات متعاقب آن علیه خشونت پلیس آمریکایی علیه رنگین‌پوستان و ناآرامی‌ها در شهرهای بزرگ ایالات متحده را بررسی کردند.

دوشنبه هفته قبل بود که یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» سیاهپوست ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز که نهایتاً منجر به مرگ فلوید شد، تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی را در شهر مینیاپولیس و چند شهر دیگر بزرگ این کشور در پی داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها