هشدار درباره استفاده واشنگتن از حربه «جوکر آمریکایی» در آستانه مذاکرات با بغداد

هشدار درباره استفاده واشنگتن از حربه «جوکر آمریکایی» در آستانه مذاکرات با بغداد
دوشنبه 19 خرداد 1399 - 14:27

تحلیل‌گر عراقی درباره استفاده واشنگتن از حربه بازگشت جوکر آمریکایی به عراق در آستانه مذاکرات راهبردی با بغداد هشدار داد.

العالم - عراق

«صباح الطائی» تحلیل‌گر سیاسی عراق درباره احتمال بازگشت جوکر آمریکایی به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق برای ایجاد هرج و مرج در کشور همزمان با آغاز مذاکرات میان بغداد و واشنگتن هشدار داد.

جوکر، اشاره به برخی معترضان عراقی است که در خلال تظاهراتی _که از اکتبر سال گذشته در عراق آغاز شد_ خود را به الهام از فیلم آمریکایی «جوکر»، جوکر می‌نامیدند.

این فیلم که چند ماه پیش در آمریکا اکران شد و زندگی یک فرد فقیر را روایت می‌کرد که علیه جامعه و برخی ناعدالتی‌های آن می‌خروشد و دیگران را به خروش و آشوب دعوت می‌کند.

با تشکیل دولت عراق پس از کش و قوس‌های فراوان و نیز با شیوع ویروس کرونا، اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم عراق که گاه به خشونت هم کشیده می‌ شد، آرام شده بود اما به اعتقاد کارشناسان، آمریکا برای اینکه باز از آب گل آلود به راحتی ماهی بگیرد، در کنار فعالسازی گروهک‌های زیر مجموعه از بقایای داعش، تلاش دارد نبض وضعیت داخلی کشور را با به آشوب کشاندن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی به دست گیرد و از آن به عنوان یک حربه برای فشار بر طرف عراقی استفاده کند.

الطائی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تظاهرات‌کنندگان عراقی دارای مطالباتی به حق هستند که باید به آنها پاسخ داده شود اما بازگشت تظاهرات‌ها به استانهای جنوبی و مرکزی کشور همزمان با نزدیک شدن به زمان مذاکرات عراقی - آمریکایی در نیمه ماه ژوئن جاری عجیب است.

وی درباره بازگشت آنچه که باندهای جوکر آمریکایی خوانده می‌شود به تظاهرات‌های مردمی و تلاش برای تحریف مسیر مسالمت‌آمیز آن، هشدار داد و گفت که آتش‌زدن اموال عمومی و خصوصی و سایر اقدامات خرابکارانه هیچ ارتباطی با تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز عراق ندارند.

این تحلیل‌گر عراقی توضیح داد: آمریکا پس از آنکه در بازگرداندن داعش به برخی مناطق و سیطره مجدد این گروه تروریستی بر این مناطق ناکام ماند، اکنون به دنبال ایجاد هرج و مرج در استانهای جنوبی با وجود شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان در عراق است. لذا باید تلاش‌های اطلاعاتی برای شناسایی و رسیدن به سرنخ‌های آمریکایی و هسته‌های خاموش وابسته به آن فعال باشد. به ویژه که آمریکا در وارد کردن عناصر داعش به استانهای جنوبی ناکام مانده و از طریق برخی مزدوران خود به دنبال خرابکاری در این استانهاست.

پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ شمسی دو روز پس از ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در تجاوز نظامی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

حال قرار است در نیمه‌های ماه جاری میلادی بغداد و واشنگتن درباره کیفیت ادامه همکاری دوجانبه در سایه شکست داعش در عراق دور میز مذاکره بنشینند.

هرچند که اغلب گروه‌های سیاسی و مقاومت عراق تاکید دارند که مذاکرات مذکور باید به اخراج و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور منجر شود و در غیر این صورت مشروعیت ندارد، اما برخی طرف‌های سیاسی نیز می‌گویند که این مذاکرات صرفا درباره تغییر نحوه حضور آمریکا در عراق است و پای آمریکا از این کشور بریده نخواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها