عبدالله: تاکنون 3 هزار زندانی طالبان آزاد شده‌اند

عبدالله: تاکنون 3 هزار زندانی طالبان آزاد شده‌اند
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 10:51

رییس‌ شورای مصالحه ملی افغانستان با تاکید بر آمادگی این کشور برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، از آزادی 3 هزار زندانی طالبان از سوی کابل خبر داد.

العالم _ آسیا

«عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، اعلام کرد تاکنون حدود سه هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولتی آزاد شده‌اند.

عبدالله عبدالله در همایشی پیرامون کمک‌های بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان، ابراز امیدواری کرد است که شمار زندانیان آزاد شده گروه طالبان تا روز آغاز مذاکرات تکمیل شود و به سطحی برسد که قابل قبول دو طرف باشد و مانع آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نشود.

گروه طالبان از آزادی پنج هزار زندانی خود پیش از شروع مذاکرات به عنوان پیش‌شرط یاد می‌کند. این گروه نیز تاکنون حدود ۴۵۰ زندانی وابسته به دولت را آزاد کرده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از سوی دیگر تأکید کرد که «جمهوری اسلامی افغانستان» آماده مذاکره است و برای تحقق صلح از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی از گروه طالبان نیز خواست تا از فرصت پیش‌آمده استفاده کند و برای برآورده‌شدن خواست مردم تلاش ورزد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همچنین تصریح کرد که افغانستان بیش از چهل سال است که در بحران به سر می‌برد و برای نخستین‌بار زمینه‌ واقعی تأمین صلح فراهم شده است.

وی افزود: در داخل افغانستان ما شاهد اجماع جریان‌های مختلف و حکومت برای دست‌یافتن به صلح دایمی هستیم. در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای نیز شاهد تغییرات عمده و حرکت به سوی صلح می‌باشیم. در این راستا می‌توان از امضای توافق‌نامه میان ایالات متحده آمریکا و طالبان نام برد.

به گفته عبدالله عبدالله کشورهای مختلف از جنگ و فعالیت‌های تروریستی در افغانستان متأثر شده‌اند و در این مرحله یک اجماع بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح فراهم شده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از آتش‌بس در جریان روزهای عید، کاهش خشونت‌ها و تبادل زندانیان به عنوان گام‌های موثر برای آغاز مذاکرات یاد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در حال حاضر در قطر است و با نمایندگان طالبان درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو می‌کند.

خلیل‌زاد روز گذشته با رهبران طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است. او همچنین به پاکستان رفته است. خلیل‌زاد قرار است به افغانستان نیز سفر کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها