جنجال در عربستان در پی افشای حضور یک شرکت صهیونیستی در پروژه «نئوم»

جنجال در عربستان در پی افشای حضور یک شرکت صهیونیستی در پروژه «نئوم»
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 13:40

یک حساب توئیتری وابسته به سفارت دولت سعودی در آمریکا از حضور یک شرکت امنیتی صهیونیستی در پروژه «نئوم» خبر داد

العالم _ عربستان سعودی

صفحه «العربیه الان» در توئیتر که عمدتا اقدام به نشر اخبار سفارت سعودی در آمریکا می‌کند، از حضور شرکت معروف اسرائیلی «چک پوینت» در پروژه «نئوم» در شمال شرق عربستان پرده برداشت.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، مرکز این شرکت که در بخش امنیت سایبری فعالیت دارد، در تل آویو است و برای تعدادی از کشورها خدمات امنیتی ارائه می‌دهد.

پس از انتشار این خبر در این حساب توئیتری، جنجال بسیاری در میان کاربران عربستانی به وجود آمد و حساب کاربری مذکور، ساعاتی بعد مجبور به حذف توئیت خود شد و «سعود کایلی» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی سفارت ریاض در واشنگتن نیز مدعی شد که این صفحه توئیتری دیگر از سوی سفارت مدیریت نمی‌شود.

با وجود تکذیب این خبر از سوی سفارت سعودی، اما کاربران عربستان با دیده تردید به این تکذیبه نگریستند و بسیاری نوشتند که احتمال درستی خبر بسیار بالاست.

به گفته «عبدالخالق فاروق» به شبکه المیادین، پروژه نئوم، پروژه‌ای نیست که تحت تأثیر قوانین داخلی سعودی باشد و بنابراین هر شرکت سعودی می‌تواند شرکای اسرائیلی در منطقه برای خود داشته باشد، زیرا همکاری تجاری شرکت‌های عربی با اسرائیل تابع قوانین بین‌المللی است و قوانین مربوط به «محدودیت همکاری تجاری با اسرائیل در عربستان» نمی‌تواند بر این همکاری تأثیرگذار باشد.

«عبدالله صوالحه» مدیر مرکز پژوهش‌های اسرائیل-اردن نیز گفته است که در این پروژه از پول و سرمایه عربستان و کشورهای عربی، تکنولوژی رژیم صهیونیستی و نیروی کار اردن و مصر استفاده می‌شود.

«نئوم» طرحی برای ساخت یک ابرشهر در منطقه «طائف» در شمال غرب عربستان است که قرار است فاز اول آن تا سال ۲۰۲۵ افتتاح شود. شهری که گفته می‌شود ۲۶ هزار ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت؛ یعنی ۳۳ برابر شهر نیویورک و سه برابر کشور قطر.

فارس

پربیننده ترین خبرها