«العربی الجدید»: توافقی بین‌المللی برای حذف «خلیفه حفتر» در لیبی حاصل شده است

«العربی الجدید»: توافقی بین‌المللی برای حذف «خلیفه حفتر» در لیبی حاصل شده است
چهارشنبه 21 خرداد 1399 - 11:04

روزنامه قطری چاپ لندن از حصول توافق بین‌المللی برای پایان کار ژنرال حفتر در لیبی و اقامت موقت او در قاهره خبر داد.

العالم - لیبی

روزنامه «العربی الجدید» وابسته به قطر که در لندن چاپ می‌شود از وجود مناقشه‌ای جدی درباره سرنوشت ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی در سایه ابهام درباره آینده سیاسی آن طی مرحله آتی و در پی شکست‌های میدانی متوالی نیروهای تحت فرمان او در لیبی خبر داد.

این روزنامه طی یادداشتی با اشاره به شکست ژنرال حفتر در حمله به پایتخت لیبی (طرابلس) که تحت حاکمیت و سلطه دولت وفاق ملی لیبی قرار دارد، نوشت: برخی منابع آگاه از جزئیات بحران لیبی درباره سرنوشت حفتر سخن می‌گویند. یک منبع آگاه و مسئول مصری می‌گوید: حفتر در حال حاضر در قاهره حضور دارد اما تحت حصر خانگی قرار ندارد. کار او تمام شده است و دیگر نقش فعالی در عرصه لیبی ندارد و طی مرحله آتی، وی با حذف از سرتیتر اخبار و رسانه‌های وابسته به کشورهایی که پیشتر از او حمایت می‌کردند، کنار گذاشته خواهد شد.

این منبع تصریح کرد: یک توافق مصری - فرانسوی و اماراتی مبنی بر پایان دادن به نقش حفتر در لیبی پس از شکست بزرگ او، صورت گرفته که حمایت و تایید روسیه و ایالات متحده آمریکا را نیز کسب کرده است. این توافق پس از آن صورت گرفت که این امر دریافت شد که در سایه وجود حفتر، تحقق نتایج مثبت در نبرد لیبی و آرام‌سازی منطقه دشوار خواهد بود. به ویژه که وی به توافق صورت گرفته با حامیان و هم‌پیمانانش نیز پایبند نماند.

به گفته یک منبع آگاه غربی در قاهره، قاهره، ابوظبی و پاریس طی این توافق خواستار خروج حفتر از عرصه لیبی و پس از او، کنار رفتن «فایز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی از قدرت شدند تا پس از تدارکات لازم، صفحه جدیدی در لیبی باز شود.

این منبع درباره جایگزین‌ها در دو طرف لیبی نیز گفت: روابط با کلیه گروه‌ها و طیف‌های حاضر در غرب لیبی در حالت صفر نیست بلکه کانال‌هایی در پشت پرده با برخی نیروها در غرب لیبی وجود دارد و می‌توان با برخی شخصیت‌های آن از جمله «أحمد معیتیق» نائب رئیس شورای ریاستی در دولت وفاق ملی و «فتحی باشاغا» وزیر کشور در این دولت در تماس برقرار کرد. ضمن اینکه طی 14 ماه گذشته تماس‌های غیر رسمی اندکی در این راستا برقرار بوده است.

در همین راستا، «جاناتان وینر» فرستاده پیشین آمریکا به لیبی، دوشنبه پیش طی پستی در توئیتر نوشت: حفتر تحت مراقبت و نظارت دقیق در قاهره باقی خواهد ماند و در حال حاضر به لیبی باز نخواهد گشت.

وی در ادامه به نقل از مقامات ارشد مصری نوشت که انتظار می‌رود که حفتر دست‌کم چند هفته دیگر در پایتخت مصر باقی بماند تا مکان دیگری برای او درنظر گرفته شود.

در همین روز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که در سایه تحولات جاری، حفتر در خارج از معادله لیبی خواهد ماند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و حفتر شنبه هفته جاری، به همراه «عقیله صالح»، رئیس پارلمان شرق لیبی (مستقر در طُبرُق) بعد از دیدار چند ساعته، طی نشستی از توافق طرفین بر طرح ابتکار عمل سیاسی برای توقف درگیری‌ها در لیبی خبر دادند.

ابتکار عمل ادعایی مذکور خواهان توقف درگیری‌ها از روز دوشنبه این هفته و ترسیم چارچوب راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران لیبی بود.در پی اعلام این طرح توقف درگیری‌ها در لیبی، دولت امارات با عقب‌نشینی از مواضع یک‌سال اخیر خود در لیبی، اعلام کرد که از آتش‌بس فوری در این کشور حمایت می‌کند.

سپس کشورها و طرف‌های مختلف از جمله روسیه، فرانسه، آمریکا، اردن و اتحادیه عرب از این آتش‌بس استقبال کردند اما دولت وفاق ملی لیبی آن را رد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها