وزیر دفاع تونس: اجازه استقرار نیروهای خارجی را در خاک کشور نمی‌دهیم

وزیر دفاع تونس: اجازه استقرار نیروهای خارجی را در خاک کشور نمی‌دهیم
پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 - 22:49

وزیر دفاع تونس گفت: اجازه استقرار هیچ پایگاه نظامی خارجی را در خاک کشورمان را نخواهیم داد.

العالم - تونس

«عماد الحزقی» روز پنجشنبه افزود: تونس مخالف استفاده از خاک خود برای انجام عملیات نظامی یا استقرار واحد یا پایگاه نظامی خارجی است.

پیش‌تر سفارت آمریکا در تونس گفته بود: واشنگتن یک واحد کوچک آموزشی که بخشی از برنامه کمک نظامی به تونس است به این کشور اعزام می‌کند و این نیروها رزمی نیستند.

همچنین ستاد فرماندهی ایالات متحده در منطقه آفریقا (افریکام) اعلام کرده بود، به دنبال اعزام نیروی نظامی به تونس در قالب نیروهای امنیتی است.

وزیر دفاع تونس ادامه داد: تونس همواره بر اراضی و حریم دریایی و هوایی خود اشراف و کنترل دارد و اجازه حضور هیچ نیروی خارجی را در کشور نمی‌دهیم.

وی در خصوص بحران لیبی نیز اظهار داشت: موضع ما مشخص است؛ مخالف هرگونه دخالت خارجی در لیبی هستیم.

الحزقی اضافه کرد: همواره گفته‌ایم و می‌گوییم که از راه حلی سیاسی در لیبی حمایت می‌کنیم؛ زیرا که بر این باور هستیم که راه حل در این کشور نظامی نمی‌تواند باشد.

وزیر دفاع تونس تاکید کرد: به عنوان یک کشور آماده‌ایم که از هرگونه اقدام سیاسی که منجر به حل سیاسی بحران لیبی شود حمایت کنیم.

بحران در کشور آفریقایی لیبی در شمال این قاره بعد از ۹ سال، وارد مرحله جدیدی شده است و کشورهای طرفدار هر ۲ دولت مستقر در آن تلاش دارند تا با استفاده از این فرصت، حساب‌های خود را در دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان در کشور بحران زده لیبی تسویه کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها