نماینده عراقی: هر توافق دولت الکاظمی با واشنگتن باید در پارلمان تصویب شود

نماینده عراقی: هر توافق دولت الکاظمی با واشنگتن باید در پارلمان تصویب شود
جمعه 23 خرداد 1399 - 14:33

یک عضو پارلمان عراق تاکید کرد که هر گونه توافق دولت الکاظمی با واشنگتن باید در پارلمان عراق مورد تایید قرار گیرد.

العالم _ عراق

«محمد کریم» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق بر ضرورت تماس دولت با پارلمان درباره مذاکرات میان بغداد و واشنگتن تاکید کرد و گفت که توافقنامه‌های دولت باید در پارلمان به تصویب برسد.

«محمد کریم» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: «هر توافقی که دولت منعقد کرده باشد، باید مورد تایید پارلمان قرار گیرد؛ همان اتفاقی که در دهه گذشته میان بغداد و واشنگتن رخ داد و به دنبال آن نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند».

وی افزود: «دولت باید درباره گفت‌وگوها با طرف آمریکایی و قبل از هر توافقنامه جدیدی در تماس با پارلمان و طرف‌های سیاسی باشد».

عضو ائتلاف الفتح گفت: «پارلمان حرف خود را درباره حضور آمریکا در عراق زده است و تصمیم بر اخراج نیروهای خارجی از کشور گرفته است؛ اما واشنگتن سعی در ترسیم نقشه‌ای برای بازگشت به عراق دارد در حالی که بغداد تصمیم اخراج این نیروها را قطعی کرده است».

آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در راس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام حسین اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده‌ است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.

گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است امروز هم ادامه داشته باشد. بغداد و واشنگتن اخیراً تصمیم گرفته‌اند درباره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به توافق برسند.

فارس

پربیننده ترین خبرها