ظریف راهی ترکیه شد/ روسیه مقصد دوم

ظریف راهی ترکیه شد/ روسیه مقصد دوم
يکشنبه 25 خرداد 1399 - 17:20

وزیر امور خارجه ایران به منظور رایزنی و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود راهی این کشور شد و در مقصد دوم این سفر به روسیه خواهد رفت.

العالم _ ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ترکیه دقایقی پیش در رأس هیأتی راهی این کشور شد.

او قرار است درباره مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی با مقامات ترکیه به گفت‌وگو بپردازد.

وزیر خارجه ایران پس از ترکیه راهی روسیه خواهد شد تا با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و به گفت‌وگو بپردازد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نشست سه کشور ترکیه، ایران و روسیه در مورد سوریه در سطح رؤسای جمهور، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد. این نشست قرار بود به میزبانی جمهوری اسلامی ایران پیش از پایان سال گذشته شمسی برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و عنوان شد که در صورتی شرایط کنونی ادامه یابد احتمال دارد نشست مزبور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

البته در این مدت وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) سوم اردیبهشت ماه در نشستی به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافتند و در پایان بیانیه‌ای را صادر کردند. وزرای خارجه در این بیانیه با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و حل و فصل سیاسی این بحران و جداسازی تروریست‌ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای درباره سفر ظریف به استانبول عنوان کرد که مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای این سفر است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (پنجشنبه) ۲۲ خرداد ماه اعلام کرد:محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برای دیداری کاری و گفت‌وگو با همتایان خود در خصوص آخرین تحولات روابط دو‌جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ترکیه و روسیه سفر می‌کند.

لازم به ذکر است، بعد از سفر ظریف به سوریه این سفرها دومین سفر خارجی وزیر امور خارجه ایران پس از فروکش کردن نسبی موج اول کروناست. وزیر خارجه ایران اواخر فروردین ماه نیز سفری یک روزه به دمشق داشت و با مقامات این کشور از جمله بشار الاسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره سفر ظریف به مسکو عنوان کرد: ظریف در این سفر درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه، برجام و مسائل منطقه‌ای با همتای خود بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

موسوی پیش از این از سفر ظریف به دو کشور همسایه در آینده نزدیک خبر داده بود. البته به جزییات بیشتری اشاره نکرده بود.

پربیننده ترین خبرها