فرانسه: مداخله ترکیه در لیبی «غیرقابل قبول» است

فرانسه: مداخله ترکیه در لیبی «غیرقابل قبول» است
يکشنبه 25 خرداد 1399 - 19:34

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه گفت مداخله آنکارا در تحولات لیبی غیرقابل قبول بوده و ترکیه در حال سوء استفاده از ناتو است.

العالم - اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با انتقاد از اقدامات ترکیه در لیبی اعلام کرد که مداخله آنکارا در لیبی «غیرقابل قبول» است.

وی اضافه کرد: «ترکیه با استقرار 7 کشتی در سواحل لیبی و نقض تحریم تسلیحاتی اعلام شده علیه این کشور، سیاست خصمانه‌ای را در پیش گرفته است.»

رئیس جمهور فرانسه افزود: «ترکیه به صورت غیرقابل قبول در حال سوء استفاده از پیمان آتلانتیک شمالی بوده و فرانسه نمی‌تواند اجازه این کار را دهد.»

ماکرون گفت: «مذاکراتی با ناتو درباره لیبی انجام خواهیم داد و سکوت ناتو درباره حملات ترکیه در سوریه قابل تاسف است.»

لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج مواجه شده و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها