آغاز نشست شورای حکام آژانس؛ قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کار

آغاز نشست شورای حکام آژانس؛ قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کار
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 13:02

جلسه کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد. این نشست، به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار می‌شود.

العالم - ایران

گزارش سالانه سال ۲۰۱۹، گزارش همکاری‌های فنی سال ۲۰۱۹، نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل، گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۱۹، اعمال پادمان‌ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره، توافقنامه پادمان‌های پیمان عدم اشاعه با جمهوری اسلامی ایران از جمله مباحث جلسه امروز خواهند بود.
به دلیل شیوع ویروس کرونا، این جلسه غیرعلنی به صورت مجازی برگزار شده و با قرائت بیانیه رافائل ماریانو گروسی مدیر کل آژانس آغاز می‌شود. پیش بینی شده که گروسی ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه به وقت تهران در مقر آژانس در وین حاضر شد ه و در به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

نشست قبلی شورای حکام روز ۱۹ تیرماه سال گذشته برگزار شد.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

پایان تحریم تسلیحاتی، دستاور مهم برجام

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه هیات دولت و در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: مساله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود.

وی افزود: اخیر آمریکایی شروع به تهدید آژانس بین المللی اتمی و شورای امنیت با هدف به استخدام گرفتن این نهادها کرده اند که مطمئن هستیم هم دیپلمات‌ها و هم مسوولین کشور ما در این زمینه در برابر آمریکا به خوبی خواهند ایستاد و ما نخواهیم گذاشت آمریکایی ها موفق شوند.

روحانی تصریح کرد: امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده، عبور می‌کنیم.

تداوم کارشکنی‌های آمریکا

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گذشته از تداوم کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی خبر داد.

وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود افزود: در این نشست گزارش‌های مدیرکل آژانس در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام در ایران و همچنین توافق‌نامه پادمان در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سفیر کشورمان تصریح کرد: آمریکا و برخی کشورهای غربی دنبال آن هستند که در صورت لزوم، امکان تصمیم گیری از جمله از طریق رأی گیری نیز در این نشست مجازی وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر عضو شورا مانند روسیه با این امر مخالفند.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: آمریکا همچنان دنبال تضعیف ساز وکارهای بین المللی و رویه های حاکم بر این سازمان‌هاست.

غریب آبادی پیش‌تر با ارسال نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاریهای هسته ای و ایجاد ممانعت در این زمینه هشدار داده بود.

وی در آن نامه تأکید کرده بود؛ اقدامات متخلفانه آمریکا مغایر با مفاد مواد ۲ و ۳ اساسنامه آژانس، ماده ۴ معاهده عدم اشاعه، قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ کند، از اعضای آژانس خواست تا به مسؤولیت خویش برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند.

غریب آبادی همچنین از مدیرکل آژانس خواست تا این گونه اقدامات خلاف تعهدات آمریکا را در گزارش‌های خود در ارتباط با اجرای اسناد مرتبط آژانس، منعکس کنند.

آژانس ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را مبنا قرار ندهد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرد ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سوال خود مبنا قرار ندهد و به اسناد متقن و همکاری خوب ایران با آژانس مراجعه کند.

ایران، موضوع اصلی نشست
میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین به تازگی در صفحه توئیتر خود نوشت: نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه‌ای طولانی و ایران موضوع اصلی مورد بحث خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۶ خرداد در گزارشی که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار داد، اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.
ایران براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ اجازه ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. از سوی دیگر در برجام پیش‌بینی شده بود که ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصد را ندارد.
در گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، ایران اکنون به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های خود تا کنون به صراحت اعلام کرده که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مسیر صلح آمیز قرار دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها