سازمان ملل جایگزین عربستان در "فهرست ننگین" شد!

سازمان ملل جایگزین عربستان در
سه شنبه 27 خرداد 1399 - 19:51

"اگر جنایتکار از حجم جنایت های خود بکاهد، دیگر بی گناه محسوب می شود"، این قانون جدید سازمان ملل است که اخیرا دبیر کل سازمان ملل برای تبرئه ائتلاف سعودی از جنایت هایش علیه کودکان یمن صادر کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مانند همیشه در قبال تجاوز گری سعودی علیه ملت بی پناه یمن با توطئه چینی و نیرنگ برخورد کرد و تمام قوانین بین المللی در خصوص غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان و ضرورت حفظ جان آنها در درگیری های مسلحانه را نادیده گرفت.

گوترش با تصمیم جدیش ائتلاف متجاوز سعودی را از لیست سیاه جنایتکاران علیه حقوق کودکان را حذف کرد و با این اقدام جانبدارانه اش تمام قوانین انسان دوستانه را زیر پا گذاشت.

تصمیم گوترش مبنی بر حذف ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی از "فهرست ننگین" ناقضان حقوق کودکان افکار عمومی را بهت زده کرد. بویژه که این اقدام ننگین و فجیع خود را اینگونه توجیه و ادعا کرد که ائتلاف متجاوز از میزان قتل و کشتار ناشی از حملات هوایی کاسته است و تدابیر حمایت از حقوق کودک را اجرا می کند!

حال آنکه زمانی که سازمان ملل گزارش تبرئه عربستان و امارات را تهیه و تدوین می کرد، جنگنده های سعودی دست به حملاتی علیه غیرنظامیان بی پناه می زدند، جنگنده های ائتلاف غیرنظامیان را در بزرگراهی در شهر شدا در استان صعده در شمال یمن هدف قرار دادند که به کشتاری تازه انجامید و طی آن 13 تن از جمله 4 کودک و یک زن به شهادت رسیدند.

بدون تردید دبیر کل سازمان ملل از این جنایت وحشیانه اطلاعی نداشت؛ زیرا او چشم و گوش خود را از جنایتهای ائتلاف در طول 5 سال گذشته بسته است و شهادت و مجروحیت 41 هزار و 476 نفر از غیرنظامیان را نادیده می گیرد. طبق آمار مرکز حقوق و توسعه یمن، اکثر این قربانیان از کودکان و زنان بودند؛ این مرکز تاکید می کند که در جنگ یمن تاکنون 3 هزار و 931 کودک کشته و 4 هزار و 220 کودک زخمی شدند و این علاوه بر شهادت 2462 زن است.

همه می دانند که جنایت ها و نقض حقوق کودکان یمنی به سبب تداوم حملات ائتلاف متجاوز علیه این کشور فقیر است که تحت محاصره شدید قرار گرفته است؛ از این رو بسیار تعجب برانگیز است که دبیر کل سازمان ملل که روز و شب رهبران جهان و دولتها را به توقف جنگ ها و درگیری ها فرا می خواند، چنین تصمیمی را صادر کند. تصمیم گوترش همچنین سوالات بسیاری درباره میزان پایبندی او به بازخواست این کشورها به سبب تجاوزات مکرر آنها بویژه نقض حقوق کودکان یمن مطرح می کند؛ کودکان یمنی از ساده ترین حقوق خود در تحصیل و دارو و مایحتاج زندگی به سبب حملات مکرر سعودی ها و ویران شدن خانه ها و مدارس و بیمارستانها و تمام زیرساخت های کشور محروم مانده اند.

با توجه به این جنایت های شنیع چگونه می توان تصمیم گوترش را توجیه کرد در حالی که عربستان و متحدانش همچنان دست به جنایتهایی علیه کودکان یمن می زنند؛ از این رو اتخاذ چنین تصمیم جانبدارنه از سوی یک نهاد بین المللی که می بایست به دنبال صلح در جهان و حفظ امنیت و جان انسانها باشد؛ نشاندهنده آن است که سازمان ملل و مسئولانش و در راس آنها آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به وظایف و مسئولیت های خود عمل نمی کنند و از این رو این تصمیم بسیار شرم آور و ننگین است.

تصمیم سازمان ملل در حالی صادر شد که دبیر کل سازمان ملل درخواستهای مکرر دولت صنعا از زمان آغاز تجاوزگری سعودی در سال 2015 تاکنون برای اتخاذ گامهای عملی و جدی برای برقراری صلح در یمن و نیز درخواست از سازمان ملل و شورای امنیت برای توقف تجاوزگری و برقراری صلح در یمن را نادیده گرفته است.

همچنین چگونه می توان تصمیم گوترش را توجیه کرد در حالی که مسئولان سازمان ملل از فروپاشی نظام بهداشت در یمن به سبب ائتلاف متجاوز خبر دادند؛ این در حالی است که ویروس کرونا به سرعت در مناطق مختلف یمن در حال انتشار است.

ینس لایرکه سخنگوی دفتر هماهنگی اموربشر دوستانه سازمان ملل ماه گذشته از فروپاشی نظام بهداشت در یمن خبر داد و گفت: پیشتر از اوضاع نگران کننده یمن می شنیدیم اما اینک نظام بهداشت به طور کامل فروپاشید و کارکنان امدادرسانی دیگر نمی توانند به مردم کمک کنند؛ زیرا امکانات لازم را در اختیار ندارند.

مسئولان سازمان ملل اما نه تنها چشم و گوش خود را از این درخواست ها و جنایتهای مکرر ائتلاف متجاوز بسته اند؛ بلکه تلاش می کنند تا جهره ائتلاف را نیز ترمیم کنند و جنایتهای اخیر او را با برگزاری کنفرانس حامیان مالی یمن نادیده بگیرند. در حالی که این کنفرانس به گفته شورای سیاسی عالی یمن فقط دسیسه چینی و نیرنگی آشکار و نوعی تبانی میان سازمان ملل و ائتلاف متجاوز است.

واکنش های بین المللی برای محکومیت تصمیم دبیر کل سازمان ملل همچنان ادامه دارد؛ دیده بان حقوق بشر "هیومن رایتس ووتش" تصمیم گوترش را ننگین توصیف کرد در حالی که سازمان عفو بین المللی این تصمیم را غیر قابل توجیه دانست و به تسلیم شدن سازمان ملل در مقابل فشارهای کشورهای ائتلاف متجاوز اشاره کرد و گفت: "شاید گوترش امیدوار بود که رسانه ها درگیر مسائلی دیگر باشند و کسی متوجه این اقدام کاملا سیاسی نشود".

حال و روز گوترش اینک به حال و روز بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل بسیار شباهت دارد؛ بان کی مون پس از تهدیدهایی درباره قطع سهمیه های پرداختی به سازمان ملل، وادار شد کشورهای ائتلاف ضد یمن را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک حذف کند.

علی القطان

پربیننده ترین خبرها