بعد از ناکامی در پیشنهاد رشوه به "آدریان دریا"؛ ترامپ با گروسی علیه ایران همکاری می‌کند

بعد از ناکامی در پیشنهاد رشوه به
چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 14:46

لحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از زمان تصدی پست مدیرکلی آن توسط "رافائل ماریانو گروسی"، درخصوص ایران تغییر کرده است، در حالی‌که در 17 گزارش پیشین این آژانس، بر پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای، همکاری عمیق آن با بازرسان آژانس و عدم وجود هرگونه انحراف در برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران تأکید شده است.

العالم- درگوشی

گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحت فشارهای علنی آمریکا و اسرائیل، در حال زیر سوال بردن همکاری ایران هستند؛ امری که با استقبال سه کشور اروپایی و به هدیه‌ای آسمانی برای آنها تبدیل شده است تا از مسئولیت توافق هسته‌ای، که در اصل به آن پایبند نبوده‌اند، شانه خالی کنند.

همگان از نحوه تعامل "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا با نهادهای بین‌المللی آگاه شده‌اند؛ ترامپ از این نهادها به عنوان اهرم فشاری جهت اجرای سیاست‌های خود استفاده می‌کند و این را حق قانونی خود می‌داند، و در صورتی‌ که یک نهاد بین‌المللی از سیاست‌های آمریکا سرپیچی کند و یا حتی موضعی بی ‌طرف اتخاذ کند؛ کمک‌های آمریکایی از آن بلافاصله قطع و تحریم‌هایی علیه آن اعمال می‌شود. سرنوشت سازمان بهداشت جهانی و دادگاه کیفری بین‌المللی و آنروا و بسیاری از نهادهای جهانی موید این مقوله است.

امروز این زورگویی و قلدری آمریکا در بدترین صورت خود، از طریق استثمار آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی به وضوح مشخص است. این آژانس اذعان کرده بود که 21 درصد از عملیات بازرسی سال گذشته این نهاد در کشورهای جهان، در ایران بود و در همین بازه زمانی در این کشور 33 عملیات بازرسی تکمیلی انجام داده؛ امری که باعث شد که ایران را در صدر فهرست کشورهایی قرار گیرد که بیشترین و مقبول‌ترین همکاری‌ها را با آژانس دارد اما آژانس امروز به جای استناد به اسنادی که همکاری سازنده میان ایران و آژانس را مورد تأیید قرار می‌دهند، در تعامل با ایران به اطلاعات جعلی و واهی آمریکا و اسرائیل "استناد دارد"؛ که این امر در راستای سیاست تنش‌زا و خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود.

زمانی‌که وزارت خارجه آمریکا اذعان می‌کند که میلیون‌ها دلار به کاپیتان نفت‌کش ایرانی "آدریان داریا 1"، که توسط انگلیس در تنگه جبل الطارق توقیف شده بود، پیشنهاد رشوه داد تا عازم بندری بشود که امکان توقیف آن از سوی آمریکا باشد و یا زمانی ‌که به کاپیتان نفت‌کش ایرانیِ عازم ونزوئلا نیز پیشنهاد رشوه داده، پس آیا امکان دارد آمریکا در مقابل امری که بسیار خطرناک‌تر از فروش نفت ایران است، دست ‌بسته بنشیند؛ امری مانند گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر شفافیت همکاری ایران تأکید می‌کنند؟!

موضوع تاسف ‌بار اینجا موضع سه کشور اروپایی، فرانسه، انگلیس و آلمان در قبال گزارش اخیر گروسی درباره ایران است، که همواره از سوی ترامپ تحقیر می‌شوند. در آخرین مورد از این نوع تحقیرها، ترامپ دستور عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از آلمان را صادر کرد به این دلیل که آلمان بهای این حمایت را پرداخت نمی‌کند.

گروسی در گزارش اخیر خود درباره ایران، به دروغ ‌های ترامپ و نتانیاهو استناد کرده و مدعی شده است که ایران مانع از ورود بازرسان به دو تاسیسات هسته‌ای خود شده است.

این کشورهای اروپایی نیز آستین‌ها را بالا برده و "تهدید کرده‌اند" قطعنامه‌‎ای علیه ایران صادر و در آن ایران را دعوت به "همکاری کامل" با آژانش می‌کنند. این کشورها طی بیش از دو سال در مقابل قلدری و زورگویی ترامپ و خروج یک‌جانبه ‌اش از توافق هسته‌ای و همچنان اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، که نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت است، سکوت اختیار کرده‌اند.

ایران همواره در آمادگی برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و است هر چند که به خوبی واقف است که این آژانس تحت فشار کامل ترامپ و "بنیامین نتانیاهو" قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها