عبدالله: دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان آماده است

عبدالله: دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان آماده است
چهارشنبه 4 تير 1399 - 12:39

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از آمادگی کابل برای مذاکره با طالبان خبر داد.

العالم - جهان اسلام

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت هیات مذاکره کننده دولت از تمام جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی نمایندگی می‌کند و آماده است تا مذاکرات را با طرف طالبان آغاز کند.

بر اساس اعلام شورای عالی مصالحه ملی افغانستان عبدالله از طریق ویدیوکنفرانس با نمایندگان ویژه‌کشورهای اروپایی برای افغانستان تاکید کرد که صلح و دست‌یافتن به آن از اولویت‌های مردم افغانستان است.

عبدالله خاطرنشان کرد که فرصت مناسبی برای دست‌یافتن به صلح فراهم شده و در سطح داخلی با امضای توافق نامه‌ سیاسی در حمایت از صلح اجماع به وجود آمده و نیز کشورهای منطقه و دوستان بین‌المللی افغانستان از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنند.

رییس شورای مصالحه ملی همچنین تصریح کرد که در تلاش‌های صلح این‌بار کابل ‌محور نیست بلکه از کلیت افغانستان نمایندگی می‌کند و هیئت مذاکره کننده حکومت از تمام جریان‌ها و گروه‌های سیاسی-اجتماعی نمایندگی می‌کند. او گفت که این هیئت آماده است تا مذاکرات را با طرف طالبان آغاز کند.

عبدالله افزود که روند آزادی زندانیان طالبان همچنان ادامه دارد و حکومت افغانستان متعهد است تا زندانیان این گروه را آزاد سازد.

او دستاوردها سال‌های اخیر را مربوط تمام مردم افغانستان خواند و تاکید کرد که افغانستان در جریان مذاکرات خود را متعهد به حفظ حقوق بشر و این دستاوردها می‌داند.

افزایش خشونت‌ها

عبدالله عبدالله در این ویدیو کنفرانس با اشاره به افزایش خشونت‌ها در روزهای اخیر گفت که کاهش خشونت یکی از اصل‌های مهم در روند موفقیت تلاش‌ها برای صلح به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد که طالبان باید در زمینه کاهش خشونت‌ها اقدام کنند.

این اظهارت در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان در هفته اخیر سطح خشونت‌ها را افزایش داده و دفتر شورای امنیت ملی دو روز قبل اعلام کرده که بود که هفته گذشته خونین ترین هفته در جریان ۱۹ سال گذشته بوده است که در آن بیش از ۸۰۰ نیروی دولتی کشته و زخمی شده اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که افزایش خشونت‌ها به روند صلح آسیب می‌رساند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها