گفت‌وگوی تلفنی نماینده گوترش با خاجی/ تاکید بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه سوریه

گفت‌وگوی تلفنی نماینده گوترش با خاجی/ تاکید بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه سوریه
چهارشنبه 4 تير 1399 - 15:11

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی نماینده گوترش، ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه سوریه، خواستار رفع این تحریم‌ها شد و هدف از آن را فشار بر مردم سوریه در راستای اهداف نامشروع آمریکا برشمرد.

العالم- ایران/ سیاسی

«گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز (چهارشنبه) تلفنی با «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی گفت‌وگو کرد.

در این تماس تلفنی، آخرین تحولات سیاسی، میدانی، برگزاری اجلاس مجازی آتی سران کشورهای ضامن روند آستانه، نشست بعدی کمیته قانون اساسی، آخرین وضعیت ادلب و جنوب سوریه و همچنین وضعیت اقتصادی و مشکلات ایجاد شده برای مردم این کشور در نتیجه تحریم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این گفت‌وگو طرفین با اشاره به پیامدهای به شدت نگران کننده تحریم‌های یکجانبه اقتصادی بر زندگی مردم سوریه، بر لزوم افزایش کمک‌های انساندوستانه برای مقابله با تحریم‌های مزبور و همچنین تداوم روند سیاسی برای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع سوریه تأکید کردند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا، خواستار رفع آنها شد و اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا موسوم به سزار با هدف فشار بر مردم سوریه و پیگیری اهداف نامشروع آمریکا از طریق توسل به تروریسم اقتصادی است و این اقدامات خصمانه نمی‌تواند خللی بر اراده مردم سوریه و هم‌پیمانان آن در ادامه حمایت از مردم و دولت مشروع این کشور ایجاد کند.

«گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هفتم خرداد ماه نیز با علی‌اصغر خارجی تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در این تماس تلفنی آخرین تحولات صحنه سیاسی، میدانی، مسائل انساندوستانه، مشکلات مردم سوریه و برگزاری دور بعدی نشست کمیته قانون اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۹ خرداد ماه وضع و اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به «سزار» علیه سوریه را محکوم کرد و گفت: روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهیم کرد.

کنگره آمریکا در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸طرح تحریم‌های خود علیه سوریه معروف به قانون «سزار» را به تصویب رساند. مرحله اول تحریم‌ها از روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه (۱۷ ژوئن) اجرایی شد. این قانون به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه و متحدان آن و شرکت‌ها و مؤسسات مرتبط با این کشور است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه از تحریم ۳۹ شخص و نهاد مرتبط با سوریه خبر داد.به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این تحریم شامل «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و «اسماء اسد» همسر او می‌شود.

وزارت خارجه سوریه نیز همزمان با نخستین روز از اجرای قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور، سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن در زمینه حقوق بشر را زشت‌ترین شکل دروغ و ریاکاری خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هفته گذشته سفری به ترکیه و روسیه (دو کشور ضامن روند آستانه) داشت و موافقت مقامات این کشورها برای برگزاری نشست مجازی سران آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) را دریافت کرد و گفت که این نشست به زودی و پس از نهایی شدن تاریخ آن برگزار خواهد شد.

پیش از این قرار بود نشست مذکور قبل از پایان سال ۱۳۹۸ به میزبانی ایران و در تهران برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. آنگونه که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بعد از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا و برگزاری نشست مجازی، ایران آماده میزبانی نشست سران به صورت حضوری است.

وی در این باره عنوان کرد: اگر روند کاهشی کرونا ادامه یابد و قدری شرایط بهتر شود احتمال می‌دهم نشست به صورت حضوری برگزار شود. میزبان ایران است و این آمادگی را اعلام کردیم، ولی بایستی این موضوع با توافق هر سه طرف باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها