هشدارهای جداگانه سفیر اسبق آمریکا در تل‌آویو و مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات متحده درباره طرح اشغال کرانه باختری

هشدارهای جداگانه سفیر اسبق آمریکا در تل‌آویو و مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات متحده درباره طرح اشغال کرانه باختری
پنج‌شنبه 5 تير 1399 - 13:15

سفیر پیشین آمریکا در فلسطین اشغالی ضمن هشدار درباره طرح اشغال کرانه باختری توسط صهیونیست‌ها، گفت اجرای این طرح باعث خواهد شد پروژه صهیونیسم به لبه پرتگاه برده شود.

العالم - آمریکا

«مارتین ایندیک» سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی نسبت به قصد رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح اشغال کرانه باختری هشدار داد.

ایندیک در گفت‌وگو با شبکه خبری صهیونیستی «آی-24» تأکید کرد که اجرای طرح اشغال کرانه باختری باعث خواهد شد که «پروژه صهیونیسم به لبه پرتگاه سوق داده شود».

وی با بیان اینکه اجرای طرح اشغالی، ممکن است هزینه سنگینی برای رژیم صهیونیستی داشته باشد، گفت: «طرح یکجانبه الحاق که در حال حاضر بررسی می‌شود، بر عکس جدا شدن است؛ ایده جدا شدن از مردم فلسطین که اسحاق رابین آن را آغاز کرد».

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «الحاق یقینا به تک دولتی منجر خواهد شد که به مرور زمان، مستلزم پذیرش مردم فلسطین در اسرائیل است و همین مسئله اسرائیل را به سمت یک مشکل بنیادین سوق خواهد داد».

ایندیک در ادامه مدعی شد: «اگر [رژیم صهیونیستی] خواستار حکومتی یهودی یا دموکراتیک است، [راه حل آن] طرح صهیونیسم برای حکومت یهودی و دموکرات است. به همین دلیل می‌گویم که الحاق، طرح صهیونیسم را به لبه پرتگاه خواهد برد».

وی تصریح کرد: «شکست را می‌فهمم. به طور قطع می‌توان بگویم که هیچ کس به اندازه من در تعامل با فلسطینیها شکست نخورده است ولی صرف اینکه تصمیم بگیری که با این شیوه، در راستای الحاق حرکت کنی، این مسئله به موجب حقوق بین‌الملل، غیر قانونی خواهد بود؛ چه ترامپ آن را بپذیرد و به رسمیت بشناسد یا خیر».

سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی خاطر نشان کرد، به همین علت است که اگر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شود، می‌تواند به رسمیت شناختن اشغال کرانه باختری را لغو کند و «اسرائیل به خاطر رفتارهای غیر قانونی خود از نظر بین‌المللی منزوی خواهد شد».

ایندیک در پایان تأکید کرد: «از خودم می‌پرسم، چرا؟ چه چیزی باعث می‌شود که الحاق، امروز ضروری باشد؟ چرا نتانیاهو بر روی تهدید واقعی ایران متمرکز نمی‌شود؟ ایران امروز در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت می‌کند، ولی وی هیچ کاری انجام نمی‌دهد. او به جای این، کارهایی انجام می‌دهد که برای اسرائیل هزینه‌های سنگینی دارد».

چند تن از سیاستمداران دموکرات ارشد آمریکایی از جمله مشاور امنیت ملی دولت پیشین این کشور نیز هشدار دادند که اجرای طرح «الحاق» (اشغال سی درصدی کرانه باختری) حمایت از تل‌آویو را دشوار خواهد کرد.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی در دولت پیشین آمریکا می‌گوید طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، حمایت دو حزبی از تل‌آویو در واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» رایس طی سخنرانی در نشست ویدئوکنفرانسی اندیشکده «انجمن سیاست اسرائیل» با هشدار درباره آسیب دیدن روابط آمریکا-اسرائیل در پی اجرای طرح اشغال، گفت: «این [طرح] حفظ حمایت قوی دو حزبی سنتی برای اسرائیل را بسیار دشوار می‌کند».

اهمیت اظهارات رایس برای رسانه‌های صهیونیستی از آن جهت است که وی یکی گزینه‌های احتمالی برای معاونت «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال، در صورت پیروز شدن در این انتخابات است.

بر این اساس، سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز در همین نشست، گفت: «بسیار ضروری است که امروز [بگویم] اقدام یکجانبه الحاق اراضی در کرانه باختری، اقدامی است که من از آن حمایت نمی‌کنم».

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، سی درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

روز گذشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی و یک منبع مطلع خبر داد که دستیاران ارشد ترامپ از بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) سلسله مباحثات برای چراغ سبز دادن به اسرائیل برای اجرای طرح اشغال را کلید زدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها