گوترش: مشکلات کنونی جهان با چند جانبه گرایی قابل حل است

گوترش: مشکلات کنونی جهان با چند جانبه گرایی قابل حل است
جمعه 6 تير 1399 - 07:22

دبیرکل سازمان ملل مشکلات اصلی جهان را مقابله با ویروس کرونا، بی عدالتی های گسترده و تغییرات آب و هوایی دانست و راه برون رفت از این مشکلات را بازگشت به چند جانبه گرایی خواند.

العالم- آمریکا

آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل در یک ماه گذشته شاهد تظاهرات گسترده در ایالت های مختلف نسبت به بی عدالتی و تبعیض نژادی ریشه دار در این کشور بوده است. پلیس آمریکا بدون در نظر گرفتن قوانین حقوق شهروندی با روش های خشونت آمیز در حال سرکوب معترضان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "آنتونیو گوترش" طی سخنرانی در آستانه ۷۵ مین سالگرد منشور سازمان ملل خواستار تقویت همکاری های چند جانبه گرایی شد و رویکرد جهانی را کلید اصلی مقابله با بیماری کووید ۱۹ خواند.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، جهان در وضعیت آشفته قرار دارد و با ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و همچنین با بی عدالتی های گسترده و نابرابری فزاینده ای روبرو است و همه این مسائل با تجدید حس چند جانبه گرایی قابل حل است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه به خبرنگاران گفت: ما قطعا باید با یکدیگر برای تصویر سازی مجدد جهان مشترک خود متحد شویم. ما چند جانبه گری مؤثر نیاز داریم که بتواند در آنجا که لازم باشد به عنوان ابزاری برای مدیریت جهانی عمل کند.

گوترش گفت: سازمان ملل تاثیرگذاری خود را در واکنش به ویروس کرونا با ارسال ۲۵۰ میلیون مورد وسایل محافظت شخصی به بیش از ۱۳۰ کشور، حمایت از آموزش کودکان و نیازهای خانواده ها اثبات کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در حالی بر تقویت همکاری های چند جانبه برای مقابله با ویروس کرونا تاکید می کند که سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در اروپا پس از کاهش محدودیت‌ها، هشدار داد.

"هانس کلاگ" مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس مطبوعاتی که از طریق ویدیو کنفرانس از شهر کپنهاگ دانمارک انجام شد گفت: برای مدت‌ها دوباره هفته گذشته در اروپا شاهد افزایش روزانه شمار مبتلایان به ویروس کرونا بودیم، به طوری که در دو هفته گذشته، شمار مبتلایان در ۳۰ کشور روند صعودی داشته‌ است.

وی افزود: اگر شیوع بیماری در ۱۱ کشور کنترل نشود ممکن است موجب شیوع دوباره ویروس شود و این مسأله موجب تحلیل رفتن دوباره کادر درمانی در اروپا خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها