گوترش: در واکنش به کووید-19 هیچ‌گونه هماهنگی بین کشورها وجود ندارد

گوترش: در واکنش به کووید-19 هیچ‌گونه هماهنگی بین کشورها وجود ندارد
چهارشنبه 4 تير 1399 - 07:37

دبیرکل سازمان ملل به انتقاد از شرایط حاکم بر مقابله جهانی با بیماری کووید-19 پرداخت.

العالم- آمریکا


به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ضمن انتقاد شدید از «نبود هرگونه هماهنگی» بین کشورها در روند مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹، می‌گوید این شرایط «مأیوس‌کننده است».
گوترش در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت لازم است دولت‌ها و کشورها درک کنند با تک‌روی «شرایطی را ایجاد می‌کنند که کنترل‌ناپذیر خواهد شد».
او می‌گوید٬ «در واکنش به کووید-19 هیچ‌گونه هماهنگی بین کشورها وجود ندارد».
گوترش افزود کشورها نه تنها باید در روند مقابله با همه‌گیری فعلی همکاری و هماهنگی داشته باشند، بلکه باید در روند دستیابی به درمان، مکانیزم آزمایش‌ها و کارآزمایی بالینی، واکسن و دسترسی همگانی نیز به تعامل برسند.
او بار دیگر تاکید کرد جهان در میانه بدترین چالش بین‌المللی از زمان جنگ دوم جهانی قرار گرفته‌است و باید یک آتش‌بس عمومی در تمام کشمکش‌ها و درگیری‌های نظامی برپا شود: «امیدوارم نسل‌های جدید قادر باشند در آینده دگرگونی ایجاد کنند».
دبیر کل سازمان ملل همچنین اظهار کرد: «به‌نظر من باید همگی فروتنی پیشه کنیم. چون تنها در تواضع است که فرصت‌ها را درک خواهیم کرد، و با درک فرصت‌ها، نیاز به همبستگی و اتحاد بر ما آشکار خواهد شد».
او همچنین افزود با وجود آن‌که بین دولت‌ها هماهنگی و همکاری وجود ندارد، اما صدای جوامع محلی و مردم، بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود، و آن‌ها از جمله خواستار دسترسی همگانی به واکسن احتمالی هستند: «واکسنی برای مردم، نه واکسنی که به نزاعی بین کشورها تبدیل شود، نه واکسنی که ثروتمندها را ثروتمندتر کند و مردم فقیر را به حال خود رها کند».

پربیننده ترین خبرها