نشست مجازی سران کشورهای ضامن عضو آستانه ... تاکید بر اصول    

نشست مجازی سران کشورهای ضامن عضو آستانه ... تاکید بر اصول    
پنج‌شنبه 12 تير 1399 - 12:11

نشست مجازی سه جانبه کشورهای ضامن توافق آستانه با عنوان سوریه یکپارچه به پایان رسید. شرکت کنندگان در این نشست  راهکار سیاسی را تنها گزینه برای پایان جنگ در سوریه دانستند. در این نشست، روحانی،پوتین و اردوغان روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بر تلاش مشترک برای حل بحران سوریه  تاکید کردند.

العالم تحلیل روز

بیانیه مشترک کنفرانس مجازی بر پایبندی سه کشور بر یکپارچگی، استقلال و حاکمیت ارضی سوریه و مخالفت با هرگونه تلاش برای تحمیل واقعیت های جدید در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم و هم چنین اقدامات غیر قانونی در خصوص اعلام خودمختاری تاکید کرد.

رهبران سه کشور اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را محکوم و این تصمیم را خطری برای صلح و امنیت منطقه دانستند.

سخنان پیش از صدور بیانیه اختتامی، به گونه ای تاکید دارد که صلح در سوریه با تحریم های اقتصادی یا عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی برقرار نمی شود و ایجاد مشکلات بیشتر برای سوریه از طریق تصویب قانون سزار، کاملا مردود است.

این در حالی است که حسن روحانی، انتقاداتی تندی از آمریکا کرد و این کشور را افزون بر حمایت مستقیم و غیر مستقیم از داعش به اختلاف افکنی میان مردم و دولت سوریه و تحمیل فشارهای اقتصادی و امنیتی بر سوریه متهم کرد.

پوتین نیز تاکید کرد تحریم های تحمیلی برای دور زدن شورای امنیت سازمان ملل قانونی نیست.

وی افزود: بدون شک، تحمیل تحریم های جدید تلاش برای ایجاد خفقان اقتصادی سوریه است از اینرو بسیار اهمیت دارد که راههای اجرایی عملیات ارائه کمک های انسانی و حمایت از ملت سوریه از کانال های مناسب را بررسی کنیم.

سخنان سه رئیس جمهور در ویدئو کنفرانس و بیانیه اختتامیه، پایین ترین سطح نشست در شرایطی است که کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند. اما اختلاف آشکار ایران و روسیه با تلاش ترکیه برای رفع کاستی های خود در اجرای توافقات پیشین و عدم پایبندی به نتایج پیشین نشست ها از کسی پنهان نماند و ناظران به خوبی دریافتند که ترکیه به این باور رسیده که بازی در مراحل پایانی و به دنبال وقت اضافی است اما آنکارا چاره ای ندارد جز با کشورهای ضامن همکاری کند و گزینه هایش هیچ ارزشی ندارد.

مساله مورد توجه تلاش چشم گیر ایران و روسیه و شکیبایی در برابر شکاف هایی است که ترکیه در دیوار تفاهمات ایجاد می کند و از نظر سیاسی نیز به ادامه جنگ در سوریه می انجامد که به خوبی اختلافات با ترکیه را نشان می دهد.

در اینجا باید گفت انتقاد ایران و روسیه از تحریم های اجباری امریکا، فقط یک موضع گیری سیاسی یا توجه به ترکیه و پس از آن به امریکا نیست بلکه بیانگر یک روند و گام است تا زمینه را برای اقدامی بین المللی برای مقابله با تصمیم ترامپ مبنی بر محاصره سوریه فراهم کند.

پیام دو رئیس جمهور به رئیس جمهور آمریکا این بود که تصمیمات این کشور در گرسنه نگاه داشتن ملت ها،سرنوشتی غیر قابل تغییر نیست بلکه روزنه ی امیدی برای کشورهای جهان است تا نقش خود در مقابله با واشنگتن را ایفا کنند و همه را به فهم این معادله وادارد که سوریه در مقابله با تحریم های امریکا یا حتی تلاش برای تجزیه توسط امریکا؛ تنها نیست.

پس از پایان نشست سه جانبه، باید اعتراف کرد؛نشست آستانه ابعاد مثبت مهمی داشت که تاکید بر ادامه برگزاری نشست ها در این شرایط به لطف صبر سوریه، ایران و روسیه از جمله آنهاست.

جدا از دستاوردهای این نشست یا دام های سیاسی که امریکا از طریق ترکیه پهن می کند و همزمان با صف بندی های بین المللی در تضعیف هرگونه دستاوردهای سیاسی راست و چپ و انتظار همگان از این نشست ها،این نشست توانست ترکیه را از وقت کشی خارج کند و اینکه باید جدی در برابر اقدات ترکیه ایستاد.

گفتنی است حاکمیت سوریه و وحدت اراضی این کشور از جمله موضوعات مورد تاکید ایران و روسیه و خط قرمز است و اقدام ترکیه در گل آلود کردن اصول سیاسی؛ تلاش برای ازسرگیری ترویج توهمات سیاسی است که هنوز ذهن بسیاری از سیاستمداران امریکا و برخی از کشورهای بین المللی دیگر را مشغول کرده است .

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها