جنگ لیبی به نفع چه کسی است؟

جنگ لیبی به نفع چه کسی است؟
جمعه 13 تير 1399 - 14:20

لیبی به صحنه جنگ و کشمکش بین نیروهای بین المللی و منطقه ای تبدیل شده است.

العالم - نظرکده

لیبی صحنه درگیری های علنی بین فرانسه و ترکیه و محور عربستان، امارات و مصر در یک سو و محور ترکیه و قطر در سوی دیگر شده است. این کشمکش ها ضمن دامن زدن به درگیری های داخلی در این کشور، تلاش های صورت گرفته برای آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی را بی نتیجه می کند.

پژوهشگران سیاسی و کارشناسان بر این عقیده اند که لیبی تبدیل به میدان جنگ کشورهای منطقه و طرف های بین المللی شده است؛ در حالی که برخی کارشناسان عامل اصلی درگیری های لیبی را نفت و رقابت طرف های درگیر برای بهره برداری حداکثری از نفت این کشور و نیز موقعیت جغرافیایی آن می دانند، برخی کارشناسان دیگر معتقدند که علت اصلی این درگیری ها، تضاد منافع و تغییر جغرافیای سیاسی و نیز تغییرات بزرگی است که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد و در کشکمش های جاری در لیبی تأثیر می گذارد.

پژوهشگران سیاسی معتقدند که ترکیه سعی می کند لیبی را به متحد خود در دریای مدیترانه تبدیل کند به همین دلیل در امور داخلی این کشور دخالت می کند از این گذشته، تفکر دولت الوفاق با خط مشی و سیاست های ترکیه سازگارتر است. این در حالی ست که برخی کارشناسان مسائل مغرب عربی، مداخله ترکیه در لیبی را تلاشی در جهت تکمیل مسیری می دانند که قطر پس از سقوط قذافی در این کشور آغاز کرده است. کارشناسان مسائل ژئوپولتیک نیز معتقدند که ترکیه پیشرفت هایی را در پرونده لیبی ثبت کرده و از استراتژی سیاسی روشنی در این کشور برخوردار است و صرفا به دنبال تأمین منافع اقتصادی یا جلب رضایت آمریکا نیست.

کارشناسان و پژوهشگران وقوع درگیری مستقیم بین ترکیه با مصر یا فرانسه را بعید می دانند و معتقدند که مصر تحت فشار عربستان و امارات به درگیری های جاری در لیبی کشانده شده است کما اینکه درست است که فرانسه هم مواضع منفی در قبال ترکیه دارد اما این موضوع باعث درگیری بین دو کشور نخواهد شد.

برخی کارشناسان نیز معتقدند که مصر و الجزایر برای مداخله در لیبی آن هم برای حل منازعات این کشور، اولویت دارند در حالی که مصر تحت فشار کشورهای دیگر، خود، به طرف منازعه در این کشور تبدیل شده است؛ در این بین فقط الجزایر روابط یکسانی با همه طرف های درگیر در بحران لیبی دارد و به همین دلیل صلاحیت میانجی گری را در این منازعات دارد.

کارشناس مسائل مغرب و اساتید ژئوپولتیک به اتفاق معتقدند که منازعات لیبی در نهایت به نفع آمریکاست. همه طرف های درگیر در بحران لیبی به جز روسیه، از متحدان آمریکا هستند و به همین دلیل است که این کشور فقط با حضور روسیه در لیبی مخالف است.

کارشناسان سیاسی همچنین به اظهارات ماکرون، رئیس جمهور فرانسه استناد می کنند که گفته است ناتو در عمل دچار مرگ بالینی شده و جز خدمت به منافع آمریکا، کار دیگری انجام نمی دهد.

پربیننده ترین خبرها