تلاش مجدد سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی برای متهم کردن سوریه 

تلاش مجدد سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی برای متهم کردن سوریه 
جمعه 20 تير 1399 - 17:43

بار دیگر پرونده شیمیایی سوریه مطرح شده به گونه ای که سازمان منع سلاح های شیمیایی، دولت سوریه را مسئول حمله با گاز اعصاب به منطقه اللطامنه در سال 2017 دانسته این در حالی است که روسیه پیش از آن درباره اقدام تروریست های جبهه النصره در تنظیم نمایشنامه ای جدیدی درباره به کارگیری سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه در ادلب هشدارهایی داده بود.

العالم درگوشی

روسیه،ایران و چین بر ضد تصمیم شورای اجرایی سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی ( هیاتی تصمیم ساز در این سازمان متشکل از 41 کشور از 193 عضو) رای دادند و شورای اجرایی این سازمان نیز ضرورت اعلام همه جزئیات مرتبط با تاسیساتی که در آن سارین و کلر تولید می شود و در حملات سال 2017 به کار رفته را به سوریه ابلاغ کرد.

بیشتر کشورهای عضو شورای اجرایی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، به دمشق درخصوص واکنش به این اقدامش هشدار دادند.

این در حالی است که "الکساندر شربیتسکی "رئیس مرکز هماهنگی روسیه در "حمیمیم" گفت:" اطلاعات حاکی است تروریست ها در آزمایشگاه ویژه ای در شهر سرمدا در استان ادلب، 15 بمب با مواد سمی نامشخص تولید کرده اند."

شربیتسکی گفت: منابع داخلی اعلام کردند تروریست های جبهه النصره به منظور متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی، برای اجرای عملیات تحریک آمیزی در منطقه سفوهن، فطیره و فلیفل برنامه ریزی می کنند.

وزارت دفاع روسیه بارها بر وجود آزمایشگاههای گروههای تروریستی در ادلب برای تولید و تهیه مواد سمی به مدیریت افرادی متخصص و کارشناسانی آموزش دیده در اروپا برای انجام حملات شیمیایی بر ضد غیرنظامیان به منظور متهم کردن دولت سوریه تاکید کرده است.

وزارت خارجه سوریه از ابتدا گفته که گزارش سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره استفاده از مواد سمی در منطقه اللطامنه در سال 2017 گمراه کننده و دارای نتیجه گیری های دروغ و نادرست است و هدف از این گزارش منحرف کردن حقائق و متهم کردن دولت سوریه است و نتیجه گیری از این گزارش؛ رسوایی دیگری برای این سازمان و تیم های تحقیقاتی اش محسوب می شود که به رسوایی گزارش حادثه دوما در سال 2018 افزوده شده و هیچ یک از این ادعاهای دروغین و اتهامات باطل، سوریه را از مبارزه با تروریسم و حامیانش در چارچوب دفاع مشروع از حاکمیت منصرف نخواهد کرد.

سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب و تاکید کرد همه سلاح های شیمیایی خود را به موجب توافق سال 2013 تحویل داده است.

روسیه و چین نیز با استفاده از حق وتو، پیش نویس تصمیم شورای امنیت مبنی بر تمدید راهکار ورود کمک های بشردوستانه به سوریه از راه مرزهای مشترک با ترکیه را ناکام گذاردند.

13 کشور به نفع این طرح آلمان و بلژیک رای دادند که به ورود کمک ها از دو گذرگاه مرزی ترکیه اجازه می دهد. روسیه پیش نویس طرح جایگزینی برای تمدید این فعالیت به مدت فقط 6 ماه و از طریق یک گذرگاه مرزی ترکیه یعنی باب الهوی را ارائه داد.

سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی خود را اواخر سال گذشته در اوج رسوایی پر سرو صدایی دید زیرا روزنامه بریتانیایی دیلی میل و پایگاه ویکی لیکس اعلام کردند مدیریت این سازمان به منظور متهم کردن ارتش سوریه به حمله شیمیایی به شهر دوما درغوطه شرقی دمشق در آوریل 2018، با حقائق بازی کرده است.

ناظران نیز نسبت به سوء استفاده از سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به عنوان ابزاری سیاسی از سوی کشورهای غرب علیه سوریه هشدار می دهند.

پربیننده ترین خبرها