وقتی اروپایی ها هم نگران می شوند!

وقتی اروپایی ها هم نگران می شوند!
شنبه 28 تير 1399 - 14:36

از همان روزهای نخست ورود ترامپ به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ایران درباره رویکرد او مبنی بر اعمال فشار حداکثری به کشورها و ملت‌ها و نیز خروج‌های پی در پی او از سازمان‌ها، توافق‌ها و معاهدات بین‌المللی هشدار داد اما هیچ طرفی به این هشدارها توجهی نکرد چرا که معتقد بودند چنین سیاست قلدرمآبانه ترامپ فقط ایران را هدف قرار می‌دهد.

العالم- درگوشی

امروز و بعد از گذشت افزون بر سه سال از حضور ترامپ در کاخ سفید، می‌بینیم که او به دنبال آن است ممنوعیت گسترده سفر به آمریکا را برای تمامی اعضای حزب کمونیست چین و خویشاوندان آن‌ها در نظر بگیرد، و همچنین تحریم‌هایی را علیه اروپا به دلیل پروژه‌های انتقال گازروسیه" نورد استریم 2" وضع کرده است، همزمان نمایندگانی در کنگره آمریکا پیش‌نویس‌ قانونی برای وضع تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- 400 روسیه ارائه کرده‌اند و در همین راستا، می‌توان به خروج‌های آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، توافق آب و هوایی پاریس، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، آنروا و دیوان کیفری بین‌المللی اشاره کرد.

زمانی‌که ترامپ از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی و به تبع آن، تحریم‌هایی علیه ملت ایران وضع کرد، کشورهای بزرگ تعامل خوبی با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران داشته‌اند و گویی "موضوعی قابل بررسی" است. این کشورها، از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه از آمریکا در تحمیل ظلم علیه ملت ایران حمایت و تمامی شرکت‌های‌شان را از ایران به بهانه ترس از تحریم‌های آمریکا خارج کرده‌اند.

این کشورها در حمایت از ظالم، پا را فراتر گذاشته و دوشادوش آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را زیر سوال برده تا از این طریق بتوانند پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از دیدگاه اروپا، روسیه و چین "موضوعی قابل بررسی" بود، این تحریم‌ها را به گناهی نابخشودنی تبدیل کرده است.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که مسئولان آمریکایی در تعامل با پکن "عقل‌شان را از دست داده و دچار جنون شده‌اند"، "جوزب پورل" وزیر خارجه اتحادیه اروپا نیز نگرانی عمیق خود را از استفاده فزاینده از تحریم‌ها و تهدید به اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه شرکت‌ها و منافع اروپایی ابراز کرده و چنین سیاستی را مداخله در امور داخلی اروپا خوانده است.

پورل اولین مسئول اروپایی است که علنا به خطای همسویی اروپا با آمریکا در سیاست‌هایش که مبتنی بر خفه کردن ملت‌ها و کشورها از طریق تحریم‌های اقتصادی است، اذعان کرده است. او به صراحت گفت: "من بسیار نگران افزایش استفاده از تحریم‌ها یا تهدید توسط ایالات متحده علیه شرکت‌ها و منافع اروپا هستم."

پربیننده ترین خبرها