چین اظهارات «دومینیک راب» را «شایعه و تهمت» خواند

چین اظهارات «دومینیک راب» را «شایعه و تهمت» خواند
دوشنبه 30 تير 1399 - 18:05

وزارت خارجه چین در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه انگلیس در خصوص رفتار پکن با اقلیت اویغور، آن‌ها را «شایعه و تهمت» توصیف کرد.

العالم - آسیا

چین امروز دوشنبه به اظهارات «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس که پکن را به نقض «آشکار» حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور و دیگر اقلیتهای قومی در منطقه «سین کیانگ»‌ متهم کرده بود، واکنش شان داد. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را «شایعه و تهمت» خواند.

وی گفت: مسئله سین کیانگ حقوق بشر، گروه‌های مذهبی یا قومی نیست، بلکه مبارزه با خشونت، تروریسم و تجزیه‌طلبی است.

این مقام چینی همچنین گزارش‌ها درباره عقیم‌سازی اجباری را رد کرد و آن‌ها را «مزخرف کامل» توصیف کرد و افزود جمعیت اویغورها در ۴ دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

به گزارش روزنامه «استریت تایمز» روابط لندن و پکن بر سر چند موضوع پرتنش شده است. لندن اخیراً سرانجام در برابر فشار آمریکا کوتاه آمد و علیرغم هشدارهای چین درباره اقدامات تلافی‌جویانه، مشارکت غول فناوری چینی «هواوی» را در ساخت شبکه نسل پنجم تلفن همراه انگلیس ممنوع کرد.

مسئله دیگر دخالت لندن در امور داخلی چین در ارتباط با قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ بوده است. از جمله این دخالت‌ها پیشنهاد راهی برای دادن شهروندی انگلیس به برخی ساکنان هنگ‌کنگ بوده است.

وانگ روز دوشنبه تاکید کرده بود که چین با دخالت خارجی در امور داخلی هنگ‌کنگ مخالف است و استقلال قضایی این کلان‌شهر تحت تاثیر قانون امنیتی جدید قرار نگرفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها