پامپئو: جهان علیه چین متحد شود!

پامپئو: جهان علیه چین متحد شود!
جمعه 3 مرداد 1399 - 05:38

وزیر خارجه آمریکا سیاست جدید این کشور در قبال چین را روابطی "منصفانه و متقابل" برشمرد و گفت، زمان آن است که ائتلافی جهانی علیه چین شکل گیرد.

العالم - آمریکا

مایک پامپئو روز پنج‌شنبه در کتابخانه ریچارد نیکسون در کالیفرنیا با موضوع چین و آینده دنیای آزاد سخنرانی کرد و افزود: چین درباره ویروس کرونا را مخفی کرد و اکنون همه ما مجبوریم که صورتمان را با ماسک بپوشانیم.

وی 50 سال تعامل با چین را زیر سوال برد و ادامه داد: حقیقت این است که سیاست قدیم مبنی بر مدارا با چین دیگر جواب نخواهد داد. از این رو به نظر می رسد میراث رئیس جمهوری نیکسون را باید کنار گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: سیاست گذاران آمریکا فکر می‌کردند اگر چین از نظر اقتصادی موفق و باز شود، آزادتر خواهد شد و دوستانه می شود. اما آن دوره ای که به ناچاری متوسل شویم تمام شده است.

پامپئو ادعا کرد: سیاست ما اقتصاد چین را احیا کرد اما آنها از ما سوء استفاده کردند. امیدوار بودیم که چین یک دموکراسی خوب داشته باشد همانگونه که در تایوان انجام شد اما چین هزینه ورود شرکت‌های چینی را خاموشی درباره نقض حقوق بشر تعریف کرده بود.

وی با بیان اینکه هدف نهایی چین، یورش به آمریکا است، مدعی شد: فکر نمی‌کنم کسی با هر گرایش سیاسی با سیاست ترامپ مخالف باشد. چین به دنبال تسلط ایدئولوژیکی بر جهان است. آمریکا نباید به گفته‌های چین نگاه کند بلکه باید به عمل آنها بنگرد.

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که پکن، توافق‌های بین‌المللی را راهی برای تسلط بر جهان تلقی می‌کند، گفت: نباید فکر کرد هوآوی یک شرکت مخابراتی دوستانه است بلکه یک تهدید امنیت ملی است.

پامپئو افزود: همه دانشجویان و کارمندان چینی در آمریکا، به اینجا می‌آیند تا مالکیت معنوی را سرقت کنند و به کشورشان بازگردند. می دانیم که ارتش خلق چین یک ارتش عادی نیست بنابراین وزارت دفاع ما حضور نظامی خود را در دریای جنوبی چین افزایش داده است.

وی ادامه داد: ما در وزارت خارجه رفتار جدیدی را دنبال می‌کنیم تا هدف ترامپ در ارتباط منصفانه و متقابل را پیش ببریم. یک کنسولگری چین را تعطیل کردیم به خاطر اینکه به قطب جاسوسی و سرقت مالکیت معنوی تبدیل شده بود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: برای بیش از 2 دهه رهبران ما صحبت های مخالفان چین را نادیده گرفتند. تغییر رفتار حزب کمونیست چین فقط وظیفه مردم چین نیست بلکه وظیفه کشورهای آزاد جهان است. چین هم همان اشتباه شوروی سابق را انجام می‌دهد.

پامپئو با این ادعا که از بروکسل تا هانوی مردم نمی‌خواهند به گذشته بازگردند، اظهار کرد: بیش از اینکه ما به پکن وابسته باشیم، این کشور با ما وابسته است چرا که آمریکا در حال سقوط نیست.

وی افزود: من از کشورها می خواهم همچون آمریکا بر تعامل منصفانه و متقابل تاکید کنند. دیگر نباید به چانه‌زنی‌های حزب کمونیست چین، تن دهند. ما نمی‌خواهیم چین جنوبی به دست آنها بیفتد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ناتو در کنار ایالات متحده نبوده‌اند، گفت ما نمی توانیم اشتباه گذشته را تکرار کنیم، چالش چین مستلزم آن است که کشورهای دیگر انرژی بگذارند. اگر الان زانو بزنیم، ممکن است نوادگان ما برده‌های حزب کمونیست چین باشند.

پامپئو ادامه داد: سازمان ملل، ناتو، جی 7، جی 20 و همه قوای دیپلماتیک و نظامی باید با این چالش روبرو شوند. شاید وقت آن است که ائتلافی از کشورهای دارای دموکراسی علیه چین تشکیل شود.

وی اضافه کرد: اگر ما حزب کمونیست چین را تغییر ندهیم، ما را تغییر خواهد داد. جهان آزاد باید پاسخ دهد تا ایمن بمانیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها