شکست شورای انتقالی جنوب یمن در برگزاری تظاهرات میلیونی در «المهره»

شکست شورای انتقالی جنوب یمن در برگزاری تظاهرات میلیونی در «المهره»
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 13:25

شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات که یک هفته است بر روی برگزاری تظاهرات میلیونی طرفداران خود در المهره مانور می‌دهد، تنها توانست ده‌ها طرفدار خود را گرد هم آورد.

العالم - یمن

شورای انتقالی جنوب یمن «المجلس الانتقالی الجنوبی» وابسته به امارات که هفته پیش فراخوان تظاهرات «میلیونی» طرفداران خود علیه دولت «عبدربه منصور هادی» را منتشر کرده بود، به تجمع محدود ده‌ها نفری مقابل مقر خود در استان المهره و شهر «الغیظه» بسنده کرد.

روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن با انتشار یادداشتی در این‌باره نوشت: فعالان شورای انتقالی جدایی‌طلب وابسته به امارات از ناکامی این شورا در مقابله با دولت محلی و قبایل المهره برای برگزاری تظاهرات میلیونی در این استان ابراز ناامیدی کردند.

استان المهره که در جنوب شرق یمن در نزدیکی مرزهای عمان قرار دارد، دیروز شاهد فعالیت ده‌ها طرفدار شورای انتقالی در خیابان «الزعفران» واقع در شهر الغیضه بود و این افراد مقابل مقر شورای انتقالی تجمع کردند. این تعداد محدود تحت تدابیر شدید امنیتی نیروهای دولت محلی که در کلیه خیابان‌های این شهر مستقر شده بودند، تنها اجازه یافتند مقابل مقر شورای انتقالی تجمعی محدود داشته باشند.

فراخوان شورای انتقالی جنوب یمن به برگزاری تظاهرات میلیونی در حمایت از این شورا در مقابل دولت محلی در المهره، از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت.

«ماجد الداعری» روزنامه‌نگار در جنوب یمن نوشت: شورای انتقالی برگزاری تظاهرات میلیونی در الغیضه را اعلام کرد تا برای آنچه که موسوم به «خودگردانی» است، تایید کسب کند. اما چگونه می‌شد تظاهرات میلیونی راه انداخت در حالی که ساکنان المهره، کمتر از 200 هزار نفرند؟!

از سوی دیگر، قبایل المهره از روز جمعه پیش، کلیه جاده‌های ورودی منتهی به این استان را بسته بودند تا مانع ورود طرفداران شورای انتقالی تحت حمایت امارات به این استان شوند. همچنین نیروهای این قبایل، روز شنبه، در کلیه میدان‌هایی که شورای انتقالی ادعا کرده بود در آنها تجمع اعتراضی برپا خواهد کرد، مستقر شدند.

«عامر سغید کلشات» رئیس کمیته تحصن مسالمت آمیز در استان المهره در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: آنچه در عدن و سقطری روی داد و شورای انتقالی تحت حمایت امارات بر آنها سلطه یافت در المهره تکرار نخواهد شد.

از سوی دیگر، کمیته امنیتی در المهره نیز اعلام کرد که برگزاری هرگونه فعالیت در مرحله کنونی از سوی هر طرفی ممنوع است و کلیه طرف‌ها و شهروندان باید با مقامات دولت محلی همکاری کنند و استان المهره را وارد درگیری نکنند.

به نوشته خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، کمیته امنیتی استان المهره در نشست فوق‌العاده روز شنبه (دیروز - ۲۵ ژوئیه) که به ریاست «محمد علی یاسر» استاندار برگزار شد تاکید کرد که اجازه نخواهد داد اقدامی علیه امنیت و آرامش این استان صورت گیرد و تمام تلاش خود را وقف حفظ جان و مال و دارایی‌های عمومی و خصوصی المهره خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان، بعید نیست که عربستان سعودی طرفی باشد که شورای انتقالی را به سوی تشدید اقدامات و گسترش مساحت تحت سیطره‌اش تحت عنوان اعلام خودمختاری در تمام استان‌های جنوب یمن و نیز به راه‌انداختن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز علیه «دولت قانونی فاسد» در برخی استانها از جمله المهره و الشبوه ترغیب کرده باشد به ویژه که دولت هادی بسیار با انعطاف با کودتای شورای انتقالی در جنوب یمن برخورد می‌کند و همچنان در حال امتیازدهی به امارات و ریاض است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها