المالکی: عراق خواستار مشارکت راهبردی با روسیه است

المالکی: عراق خواستار مشارکت راهبردی با روسیه است
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 17:08

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون روز یکشنبه تاکید کرد که عراق به دنبال تقویت روابط و مشارکت راهبردی با کشور روسیه است.

العالم ـ عراق

دفتر نخست وزیر اسبق عراق با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد، نوری المالکی در دیدار با سفیر روسیه در بغداد تاکید کرد که عراق به دنبال ارتقا و مشارکت راهبردی با روسیه در همه بخش ها از جمله بهداشتی و مبارزه با بیماری همه گیر کرونا است.

وی با اشاره به اینکه روسیه به شدت مورد احترام و ستایش دولت و ملت عراق است افزود که چشم انتظار همکاری و کار مشترک بیشتر در همه بخش ها بین این دو کشور دوست است.

«ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در بغداد نیز در این دیدار افزود که مسکو آماده کمک و همکاری با عراق در همه بخش ها است.

به گفته وی، تماس ها و ارتباطات با وزارت بهداشت عراق برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا و استفاده از تجربیات روسیه در این زمینه اکنون جریان دارد.

بنابر این بیانیه، در این دیدار تحولات منطقه ای، بین المللی، مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله تبعات همه گیر ویروس کرونا، کاهش قیمت های جهانی نفت و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی عراق و جهان مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، المالکی از طرفداران توسعه روابط بین عراق و روسیه است و در دوره نخست وزیری او بنای این رابطه را با خرید تسلیحات روسی گذاشت اما آمریکایی ها تاکنون در توسعه این مناسبات سنگ اندازی کرده اند.

به دنبال شیوع کرونا در عراق، این کشور همکاری خود را برای استفاده از دانش و تجربه های بهداشتی و دارویی روسیه در مهار این بیماری با وجود مخالفت های آمریکا آغاز کرده است.

عراق و روسیه چند سال است که در اتاق همکاری های چهار جانبه با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و سوریه که مقرش در بغداد است، در مبارزه با تروریسم همکاری می کنند.

پربیننده ترین خبرها