بحران پرورش حلزون در اوکراین

بحران پرورش حلزون در اوکراین
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 09:34

احداث مزارع پرورش حلزون در اوکراین از 5 سال قبل برای فروش در بازارهای اروپا درحالی آغاز شد که این صنعت نوپا در ابتدای مسیر رونق در مواجهه با بحران کرونا زمین گیر شد.

العالم ـ اروپا

زمانی که نخستین مزرعه پرورش حلزون در «ووینیوکا» در جنوب کی‌اف، پایتخت اوکراین احداث شد، روستائیان از خود می‌پرسیدند: «آیا واقعا کسانی پیدا می‌شوند که این جانوران را بخورند؟» اما با آغاز کار این پروژه به لطف مشتریان اروپایی، این صنعت رونق گرفت و به ۴۰۰ مزرعه رسید که صادرات خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه اسپانیا، ایتالیا و فرانسه را آغاز کردند.

حالا مزارع پرورش حلزون در اوکراین در برابر بحران کرونا در معرض خطر ورشکستگی و نابودی قرار گرفته است چرا که درآمد مزارع حلزون اوکراین به طور مستقیم به فعالیت رستوران‌های اروپا بستگی دارد و با بسته شدن چند ماهه رستوران‌ها در کشورهای مختلف این قاره، فعالیت این واحدهای تولیدی نیز عملا فلج شده است. این در حالی است که حلزون‌داران با فروش بالایی که در سال ۲۰۱۹ از این کار داشتند، امیدوار بودند در سال ۲۰۲۰ کار خود را توسعه دهند.

حلزون در اروپا طرفداران زیادی دارد و حلزون های پرورشی اوکراین نیز به خاطر قیمت پایین و کیفیت خوب، در این قاره دارای مشتری است. اوکراین سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ تن حلزون پرورشی به اروپا صادر کرد این رقم در سال ۲۰۱۸ تنها ۹۳ تن بود.

بنابر گزارش یورونیوز، حلزون در اوکراین مصرف داخلی چندانی ندارد و تنها گاهی برای کنجکاوی آن را مصرف می‌کنند. صادرات حلزون اوکراین شامل دو نمونه جنگلی یا وحشی و باغی یا پرورشی است.

تولیدکنندگان اوکراینی با زیانی که از حذف بازار اروپا دیده‌اند، اکنون به فکر یافتن مشتریان آسیایی هستند تا شاید بتوانند حلزون‌های خود را به شکل یخ‌زده به آنها بفروشند.

پربیننده ترین خبرها