برگزاری مراسم 'پرجمعیت' در ماه محرم ممنوع است

برگزاری مراسم 'پرجمعیت' در ماه محرم ممنوع است
سه شنبه 7 مرداد 1399 - 12:58

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که پروتکل‌های مربوط به ماه محرم در حال آماده‌سازی است از ممنوعیت برگزاری مراسم پرجمعیت در این ماه خبر داد.

العالم - ایران

دکتر علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه صدها و هزاران پژوهش درباره کرونا انجام شده، نه داروی قطعی و نه واکسن در دسترس است و ادعاهایی درباره واکسن هست اما باید حداقل یک سال دیگر صبر کنیم که واکسن به دست ما برسد!

وی افزود: بیشترین جایی که راه ورودی ویروس کروناست در ناحیه سر و صورت است و به همین دلیل باید به این سمت برویم که ابتدا مقابله کنیم که ویروس وارد بدن ما نشود؛ هر چه ازدحام بیشتر باشد شانس ابتلا به ویروس کرونا بالاتر است همچنین در صورت حضور حفاظت نشده در جمع امکان ابتلا بالاست حتی اگر همه افراد ماسک بزنند اما فرد مبتلا بدون ماسک در یک جمع متراکم حضور یابد شانس ابتلای سایر افراد بالای 30 درصد است. تجمعاتی که تحرک بیشتری دارند مانند عروسی و عزاداری شانس ابتلا به کرونا را بالاتر می‌برد.

وی با بیان این‌که هر تجمعی ریسک است، تصریح کرد: از یک طرف ما به عنوان کارشناسان حوزه بهداشت اظهارنظر می‌کنیم اما از سوی دیگر تعلقاتی به آیین‌های مذهبی داریم اما اگر شرایط رعایت نشود دچا مشکل خواهیم شد، هر کاری میخواهیم بکنیم می‌گوییم با رعایت پروتکل بهداشتی صورت خواهد گرفت اما باید توجه کرد پروتکل بهداشتی باید رعایت شود؛ طبق آخرین مقالات برخی افراد وجود دارند که میزان انتشار ویروس توسط آن‌ها بالاست و سرعت انتقال بیماری توسط آن‌ها زیاد است اگر چنین فردی در فضای بسته بی‌تهویه حضور یابد امکان ابتلا زیاد می‌شود؛ اگر فضا برای هر فرد در یک محیط باز 4 متر مربع باشد و افراد دارای علامت در آن جمع حضور نیابند، شانس انتقال کاهش می‌یابد.

وی درباره عید قربان تصریح کرد: اگر ذبح دام بدون تایید دامپزشکی صورت بگید شانس انتقال سایر بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو نیز بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: هر اقدام و هر مراسمی که انجام شود باید یک پیوست بهداشتی داشته باشد و باید سبک زندگی خود را نسبت به سال‌های گذشته تغییر دهیم و نمی‌توانیم مراسمی که پارسال برگزار می‌کردیم را امسال برگزار کنیم؛ پروتکل بهداشتی به تنهایی ضامن تامین سلامت نیست؛ اگر پروتکل دقیق رعایت شود شانس ابتلا کم می‌شود اما صفر نمی‌شود و به همین دلیل نیز دستورالعمل‌ها در حال بازنگری است و قطعی نشده که مراسم چگونه برگزار خواهند شد.

رئیسی با بیان این‌که برای مراسم عرفه، عید قربان و غدیر و مراسم محرم و صفر پروتکل‌ها در حال آماده‌سازی است، تصریح کرد: اگر مراسمی هم برگزار شود این مراسم به شکل قبل برگزار نخواهد شد و باید یاد بگیریم خیلی از مراسمات می‌توانند مجازی برگزار شوند و ان‌شالله بتوانیم مراسمی باکیفیت و همراه با سلامت برگزار شود؛ هر خانه می‌تواند مانند یک حسینیه باشد و افراد می‌توانند عزاداری‌های خود را در خانه انجام دهند.

وی با بیان این‌که هر پیش‌بینی نیازمند یک‌سری اطلاعات پایه و اولیه است، خاطرنشان کرد: مراسم پرجمعیت در ماه محرم ممنوع خواهد شد؛ به ویژه در محیط‌های سربسته ما خیلی محکم مخالف برگزاری مراسم با جمعیت زیاد هستیم‌. چند فاکتور وجود دارد، یکی اینکه محیط سربسته یا سرباز است، دو اینکه تهویه مناسب دارد یا خیر، سه اینکه جمعیت چقدر است و چهارم اینکه مدت زمان حضور افراد در فضا چقدر است.

رئیسی درباره نذورات تصریح کرد: باید به سمت کمک‌های مومنانه برویم و مواد به صورت خام یا خشک توزیع شوند و از توزیع شربت پرهیز شود و مواد غذایی پخته شده نباید توزیع شوند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها