انصراف شورای انتقالی جنوب یمن از خودمختاری

انصراف شورای انتقالی جنوب یمن از خودمختاری
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 06:50

گروه شبه نظامی «شورای انتقالی جنوب یمن» تحت حمایت امارات متحده ضمن استقبال از توافقات جدید با دولت هادی، از خودمختاری در مناطق جنوبی انصراف داد.

العالم-یمن

درحالی که بنا بود درسایه توافق موسوم به "توافقنامه ریاض" همه مشکلات فی مابین نیروهای دست نشانده سعودی و اماراتی در یمن برای همیشه حل شود اما چنین نشد و نه تنها توافق ریاض مجبور شد به تاریخ بپیوندد بلکه اعتبار شخص ملک سلمان که در واقع عنصر محوری این توافقنامه بود هم زیر سوال رفت. حالا و بعد از کشمکش های فراوان مقامات و رسانه های سعودی اماراتی از تکمله ای بر توافقنامه ریاض سخن میگویند تا هم اعتبار ازدست رفته را حفظ کرده باشند و هم دو طرف درگیر را راضی به سازش با یکدیگر کنند.


«نزار هیثم» در صفحه توئیتر خود نوشت: شورای انتقالی جنوب یمن با هدف فراهم شدن امکان اجرای توافق ریاض از سوی ائتلاف عربی، از خودمختاری در مناطق جنوبی یمن صرف نظر کرده است.


سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن تصریح کرد: این تصمیم شورای انتقالی در چارچوب تلاش های «ائتلاف عربی» برای اجرای توافق ریاض و دستیابی به راه‌حل ها برای بررسی اوضاع سیاسی، نظامی و انسانی اتخاذ شده است.


وی افزود: ما بر ادامه و تعمیق همکاری راهبردی خود با ائتلاف عربی (ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن) در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید داریم.


گروه شبه‌نظامی تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» چند ماه پیش در مناطق جنوبی این کشور اعلام حالت فوق‌العاده و خود مختاری کرده بود و دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی نیز این اقدام شورای انتقالی را «نافرمانی مسلحانه» خواند.


در تاریخ پنجم نوامبر 2019 توافق نامه‌ای موسوم به «توافق ریاض»٬ طی مراسمی در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که عربستان از آن حمایت می کند، امضا شد اما این توافق به دلیل مخالفت شورای انتقالی با بندهای آن به شکست منجر شد، تا اینکه در نهایت ریاض مجبور شد بندهای توافقنامه را تغییر دهد.


در نسخه جدید و یا اصلاحی توافق ریاض که ائتلاف سعودی مجددا آن را تنظیم کرده، از شورای انتقالی جنوب یمن خواسته شده از اعلام خودمختاری خود صرف نظر کند تا مناطق جنوبی یمن به دوران ما قبل از خودمختاری بازگردد.همچنین هادی ازحق تعیین استاندار عدن ورییس پلیس این استان بهرمند معرفی شده است.همچنین بناست نخست وزیر هادی ابقا شود وبه تناسب وزرای دولت ازمیان جنوبیها ونیروهای هادی انتخاب شوند.


کارشناسان مسائل یمن اختلافات جنوبیها وهادی را ریشه دارترازان میدانند که بتوان درسایه توافقاتی فرمایشی وازاین دست بر انها فایق امد براین اساس وازنظر ایشان دیر زمانی نخواهد گذشت که اعلام شکست طرح جدید نیز درمیدان خود را نشان خواهد

پربیننده ترین خبرها