اگر حماس از این فرصت استفاده می کرد، چه می شد؟!

اگر حماس از این فرصت استفاده می کرد، چه می شد؟!
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 13:14

یک سوال فرضی وجود دارد که پاسخ به آن نیز فرضی است، این مساله که با تشکیل دولتی مستقل در باریکه غزه، قضیه فلسطین پایان خواهد یافت و حتی اگر این دولت، بر خود نام امپراطوری بگذارد، برای رژیم اشغالگر و دولت آمریکا اهمیتی ندارد.

العالم - تحلیل روز

اما این فرصت که فرض بر سوء استفاده حماس از آن ، به قضیه فلسطین پایان می داد، چیست ؟ منظور ، پیشنهاد مطرح شده از سوی اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است که از سوی برخی کشورهای عربی مطرح شده و مبنی بر حمایت 15 میلیارد دلاری از باریکه غزه در ازای خلع سلاح گردان های قسام و ادغام آن با پلیس فلسطین است.

این پیشنهاد به اعتقاد من، خطرناک تر از راه کارهای سازشی است که طی سال های اخیر مطرح شده است. چرا که این بار، سپر واقعی فلسطینی ها یعنی سلاح مقاومت را هدف قرار داده است که طی دو دهه اخیر توانسته است که تعادلی در زمینه وحشت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل ایجاد کند و درصورت نبود آن ، بدون تردید ، "اسرائیل" مرتکب کشتارها و اقدامات فجیعی در تاریخ می شد.

این پیشنهاد از نظر جنبش تحت محاصره حماس، صرف نظر از استراتژی و هدفی که به منظور آن تاسیس شده است، پیشنهادی بسیار اغوا کننده است و به این جنبش ، فرصت می دهد تا دولت مستقل خود را که از نظر جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود، تشکیل دهد، به ویژه اینکه جهانیان ، واقعیت موجود در غزه را به رسمیت خواهند شناخت و این جنبش از انزوا خارج خواهد شد و مورد استقبال واقع خواهد شد ، زیرا ارائه کنندگان این پیشنهاد، هم پیمانان آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل هستند.

اما جنبش حماس که این پیشنهاد را رد کرده، دریافته است که در صورت قبول این پیشنهاد، به برده ای تبدیل می شود که لقمه نانی را به وی نشان می دهند تا دستورات اربابان خود را ولو درصورتی که ضد منافعش باشد، اجرا کند. اما سوال مهم تر این است که چرا برخی از کشورهای عربی چنین پیشنهادی را به حماس ارائه کرده اند؟ این کشورها از نبود الگوی مقاومت در فلسطین، چه بهره ای خواهند برد؟

پاسخ این است که وجود مقاومت در منطقه ، همان چیزی است که مانع فروپاشی کامل برخی از کشورهای عربی شده است و به آن ها اجازه نداده است که در گودال عادی سازی علنی در روابط با اسرائیل ، بیافتند ، این کشورها از فلسطینی ها می خواهند که همگی وارد حلقه سازش شوند تا ادغام کامل با رژیم اشغالگر را با عبارت "کاتولیک تر از پاپ شدن " توجیه کنند.

پیشنهادی که جنبش حماس با آن مخالفت کرد، بخشی از طرح ترامپ است که برخی کشورهای عربی از آن حمایت می کنند، و اگر بندهای طرح ترامپ - که چند ماه قبل آن را اعلام کرد- بررسی کنیم، درمی یابیم که هدف اساسی آن ایجاد کشور فلسطین به مرکزیت غزه است و نه کرانه باختری، و پافشاری ترامپ بر این موضوع که طرحش موجب تشکیل کشور فلسطین می شود، بیانگر آینده ای است که برای حماس و کشور مستقل فلسطین در نظر گرفته شده است.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها